Captura

Mobila affärslösningar allt hetare: Helikopterlyft för norsksvenska Captura – landar global order värd 22 Mkr på tre år

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 12:09 CET

Världens största leverantör av helikoptertjänster, CHC Helicopter Corporation, har tecknat ett omfattande koncernavtal med norsksvenska Captura värt 22 miljoner kronor. På tre år ska den snabbväxande systemintegratören hjälpa CHC att gradera upp servicekvalitet, underhåll och tillgänglighet världen över.

CHC Helicopter Corporation med huvudkontor i Vancouver investerar tungt i Capturas mobila it-lösningar för lagerhantering och andra processer vid serviceverkstäder och distributionsanläggningar. En starkt bidragande orsak till att det blev just Captura var att de tidigare implementerat mobila tjänster åt CHC i Stavanger och Amsterdam. Där har CHC två av sina större anläggningar. Totalt har CHC 64 helikopterbaser runt om i världen.

– Våra lösningar i Stavanger och Amsterdam fick snabbt positivt genomslag inom den operativa verksamheten hos CHC, säger Captura Sveriges VD Kjell Jareholt. Och det nya avtalet ska ses som ett erkännande av att det vi främst gör här i Norden även håller globalt. Mobila effektivitetsfördelar uppnår man om datafångsten sker där data uppstår, nämligen på fältet. Kopplar man sedan ihop de mobila lösningarna med företagets ekonomi- och övriga styrsystem börjar det hända saker.

Mobilitet ger bättre kundservice
Automatiserad datafångst och streckkodshantering betyder förutom snabbare återrapportering också bättre kvalitet på inrapporterade data och en mer effektiv administration för CHC. Bland annat kommer alla reservdelar och komponenter att streckkodsmärkas, så att både mekaniker och lagerpersonal kan använda automatisk avläsning. På så vis kan CHCs drygt 300 helikoptrar världen över servas snabbare.

Som många andra inom den glödheta it-branschen säger Kjell Jareholt att det är svårt att hitta tillräckligt kompetent personal och anställningsbehovet ökar nu för Captura både i Sverige och Norge.

Captura hette tidigare PSI Industrisystem med rötter både i Sverige och Norge. Det norska moderbolaget är noterat på Oslobörsen.

För ytterligare information kontakta gärna: Kjell Jareholt 0586 638 00, VD Captura Sverige eller Tommy Ståhl, Captura Sverige - 08 555 257 00

Captura med huvudkontor i Oslo har drygt 100 medarbetare i Norge och Sverige. Företaget är den största aktören inom mobila affärslösningar i Norden. Captura är noterat på börsen i Oslo och totalt omsätter koncernen ca 200 Mkr. Mer information: www.captura.se