TelecomCity, Karlskrona

Mobila lösningar från TelecomCity belönades på Guldmobilen 2010.

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 16:32 CET

Den 11 november arrangerades Mobilgalan för 10:e året av tidningarna Mobil och Mobil;Business. Precis som tidigare år delades utmärkelsen ”Guldmobilen” ut till ”välförtjänta aktörer inom mobilranschen”.

Två av årets utmärkelser gick till mobila lösningar som utvecklats av medlemsföretag i TelecomCity: Priset för ”Årets shopping-app” gick till Prisjakt och är utvecklad av Appcorn i Karlshamn och priset för ”Årets mobila bank” gick till Nordea och är utvecklad av WIP (Wireless Independent Provider) i Karlskrona.

- Många av företagen i TelecomCity har ett tydligt fokus på utveckling av mobila tjänster sedan många år och det är roligt att de uppmärksammas i sammanhang där man utser och belönar Sveriges främsta aktörer, säger Richard Lidén, Verksamhetschef på TelecomCity.

Kort om årets shopping-app:
Med hjälp av sin I Phone eller Android-telefon kan konsumenter skanna en varas streckkod i butik och få svar på om produkten finns till ett bättre pris på nätet, eller i en närbelägen fysisk butik. Applikationen visar också information om exempelvis produktegenskaper, prishistorik, konsumentbetyg samt karta och vägbeskrivning till butiker som säljer varan.

Kort om årets mobila bank:
Nordea i mobilen heter Nordeas mobila tjänst – en app med ett komplett utbud av banktjänster som är tillgänglig i princip alla telefoner som har tillgång till Internet via mobilbanken på m.nordea.se. Nordea i mobilen finns också som app speciellt framtagen för i Phone och en Android-app är också på gång.

Lista över alla vinnare.

Mer information:
Richard Lidén Verksamhetschef TelecomCity, richard.liden@telecomcity.org 0455-30 30 45
Niklas Jonson, Appcorn, 0722-255 587 niklas@appcorn.se
Per-Ola Carlsson, WIP, 0708-31 91 00 peoc@wip.se

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.