Zaplox AB

Mobilnycklar ger färre köer, smidigare semester, mer skidåkning och nöjdare gäster

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 19:00 CEST

Ett nytt system för automatisk incheckning och nyckelfria dörrlås från Zaplox har testats i Sälen under årets skidsäsong. Med en mobilnyckel har gästerna under skidsemestern kunnat både checka in och öppna lägenhetsdörren.

Det elektroniska nyckelsystemet från Zaplox har testats i SkiStars påkostade anläggning SkiLodge Village i Lindvallen. Gästerna har inför resan fått ett erbjudande om automatisk incheckning och mobilnyckel.

Innan avresan laddar gästen ner sin mobilnyckel från Zaplox till mobiltelefonen, och vid ankomsten till Sälen åker man direkt till sitt boende istället för till kön vid incheckningen. Incheckning sköts istället automatiskt och dörren öppnas med en knapp i mobil-appen.  Alla i sällskapet får egna mobilnycklar. När det är dags att åka hem sker utcheckningen via Zaplox-appen, som även kan användas för andra tjänster kopplade till hotellets bokningssystem och verksamhet.

– Det är viktigt för hospitalitybranschen att det händer någonting nu, säger Lars Lifvendahl, affärsområdeschef för SkiStar. Zaplox erbjuder en helhetslösning som förenklar för både oss och för våra gäster, och öppnar nya möjligheter.

Under testperioden från vecka 4 har cirka 5000 gästnätter passerat, och över 400 gäster har använt nycklarna under totalt ca 2500 dagar. Av de som testat nycklarna har ungefär en tredjedel besvarat en enkät där de ombads berätta vad de tyckte om systemet. I fritextsvaren påpekar många att mobilen borde kunna användas för att öppna fler dörrar, som exempelvis dörren till skidförrådet. Resultaten från utvärderingen kommer att redovisas när skidsäsongen i Sälen är avslutad i april.

– Vi är jättenöjda med systemet. Vi ville veta hur öppna gästerna är för det här. Om det ska vara bra för oss måste det vara bra för våra gäster. Och vad vi har sett av utvärderingarna hittills är gästerna mycket positiva. Med det här systemet ligger tyngden på självservice, vilket gjort att vi bara haft kontakt med gästerna när något har strulat. Och det har det sällan gjort, säger Lars Lifvendahl.

– Vi är oerhört glada över samarbetet med SkiStar, säger Stefan Gripwall, vd för Zaplox. Detta är det hittills största testet av mobilnycklar och det visar hur enkelt och flexibelt vårt system för mobilnycklar är. Och det visar att det verkligen uppskattas både av hopitalitybranschen och deras gäster!

Om Zaplox

Zaplox grundades 2010 i Lund och har utvecklat och patentsökt system för att hantera dörrlås med mobiltelefonen. Zaplox använder innovativ teknik och utvecklar nya tjänster för att skapa unik kundnytta i en gammal bransch. Zaplox ger företag över hela världen möjlighet att effektivisera nyckelhantering och att skapa nya tjänster och processer i den egna verksamheten genom användningen av mobila nycklar. System från Zaplox kan installeras för hotellverksamheter, på företag och i privata bostäder. Zaplox ska leda utvecklingen av mobila nycklar och bli en av de större aktörerna i denna nya industri.

Om Zaplox Mobile Key System

Zaplox System fungerar med alla typer av mobiltelefoner i alla teleoperatörers nät. Systemet är tillgängligt dygnet runt, året om och kan styras på distans. Nycklar hämtas med hjälp av en mobilapplikation som finns att ladda ner på Windows Marketplace, Android Market, BlackBerry App World (våren 2012) och Apples App Store. Integrationen med kunders befintliga system sker genom Zaplox API och separata gränssnitt för användare och administration. Kommunikationen mellan dörrlås och en lokal Key Manager sker trådburet eller trådlöst via Bluetooth eller Zigbee. Zaplox-systemet kan användas parallellt med nyckelkort, dörrtag och fysisk nyckel. Läs mer på www.zaplox.com.