Tolgs Sockenråd

Mobilsamåkning utsågs till Årets landsbygdsinnovation!

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 00:36 CET

Tolgs Mobilsamåkning tilldelades på onsdagskvällen priset ”Årets landsbygdsinnovation” på Landsbygdsgalan i Blå Hallen i Stockholms stadshus.
I småländska Tolg har byborna skapat ett system som gör det möjligt att på ett smidigt, tryggt och ekonomiskt fördelaktigt sätt samåka. Efter 8 månader har byns ca 500 invånare samåkt 1400 mil! Nu sprids systemet vidare till andra delar av landet.

Idén till Mobilsamåkningen föddes i småländska Tolg, en liten by tre mil utanför Växjö med ca 500 invånare. Byborna såg det korkade med alla halvtomma bilar på vägarna, ofta för att det var krångligt att organisera samåkning. Detta i kombination med dåliga bussförbindelser och insikten om hur mycket pengar som finns att spara (och tjäna) genom att samåka ledde till att byborna tog saken i egna händer. Tolgs Sockenråd fick stöd av Leader Linné för att utveckla ett system för modern samåkning. Ett lättanvänt tekniskt system byggdes av Websearch Professional. Tekniken fungerade och byborna tog systemet till sig.

Den 5 mars lanserades Mobilsamåkningen i Tolg. Efter bara tre veckor fanns 90 registrerade användare och många dagliga samåkningsresor. Sedan dess har ungefär 1/5 av byns invånare registrerat sig och tillsammans har tolgborna samåkt en tredjedels varv runt jorden och undvikit drygt 2,4 ton koldioxidutsläpp.

- Samåkningen har inneburit fler fördelar än jag kunnat tänka mig. Att vi sparar pengar och miljö hade jag kunnat förutse, men just de sociala kontakterna är en extra bonus. Nu känns det ödsligt när man sitter själv i bilen, säger Sara Palm, en av användarna i Tolg.

Spridning till andra byar, orter och områden
Intresset för vår Mobilsamåkning är stort från byar, kommuner och regioner runt om i landet. För att möta denna efterfrågan har Tolgs Sockenråd överlåtit arbetet med att sprida Mobilsamkningen till tre unga, drivna samhällsentreprenörer: Maja Söderberg och Kajsa Holst från Tolg bildar nu tillsammans med Björn Söderberg (som även driver företaget Fair Enterprise Network) Mobilsamåkning.se.

Grannbyn Åby har satt igång förankringsprocessen och Tingsryds kommun har beslutat att implementera Mobilsamåkningen i två byar. Just nu pågår även en dialog med bl.a. Länstrafiken Kronoberg om ett större testprojekt i länet.

- Mobilsamåkningen har stor potential att utgöra ett komplement till kollektivtrafiken, säger Kajsa Holst.

Prispengarna på 10 000 kr kommer att användas till att ytterligare utveckla Tolgs Mobilsamåkning.

Läs mer och se hur systemet fungerar på www.mobilsamakning.se

Kontakt:

Kajsa Holst