Bokavård.se

Mobilsurf går om datorn på vårdsajt

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 22:56 CET

Mobilsurf efter vårdinformation har ökat stadigt under 2013 och står nu för mer än hälften av trafiken rapporterar vårdsajten Bokavård.se.

Allt fler använder sina smartphones för att söka efter information på nätet och ett område som ser stor tillväxt av mobiltrafik är vårdsektorn. På vårdsajten Bokavård.se står mobiltrafiken för 57% av den totala trafiken.

-  Vårt vårdbehov  är ett väldigt privat ämne för oss alla som vi gärna håller för oss själva och mobilen är en privat ägodel som vi alltid har nära tillhands. Därför blir det naturligt att vi använder just mobilen alltmer för att söka efter vård, säger Amir Mofidi VD på Bokavård.se.

Mobilen har skapat nya surfbeteenden. Tydligaste skillanden ser man på vilken tid på dygnet som folk surfar. Exempelvis har mobiltrafiken tydliga toppar på morgon och eftermiddagen är folk är på väg till eller från arbetet.

-  Vårdsektorn har historiskt sett varit sent ut på nätet men behovet har alltid funnits där. Nu när fler och fler vårdsajter skapas och allt fler av de har stöd för mobiltelefoner och surfplattor är det naturligt att mobiltrafiken ökar så pass kraftigt.

Enligt sajten är de tre vanligaste ämnena som patienterna surftar efter:

1.  för att komma i kontakt med en klinik

2.  läsa om ett sjukdomstillstånd såsom magont

3.  läkemedelsinformation

Hämta diagram här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4078695/Mobiltrafik_dec_2014_public.xlsx

Bokavård.se är en av Sveriges snabbast växande vårdsajter där patienter enkelt kan hitta, jämföra och boka de vårdbehandlingar de vill ha.

Bokavård.se ger patienten möjligheten att på ett enkelt och effektivt sätt jämföra olika behandlingar och kliniker runtom i deras stad. Förutom att jämföra priser och betyg kan man läsa kommentarer och utlåtande av tidigare patienter. På så sätt kan patienter skapa sig en bra uppfattning av de kliniker som erbjuder den behandling de söker.

Sajten ingår i Schibsted Media Group och är systersajt till Aftonbladet.se, Svd.se och Hitta.se.

Amir Mofidi
VD & grundare