Mod - svensk vintage

Mod - en onlinebutik för svenska designmärken, vintage och second hand

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2011 13:31 CET

Bakom Mod står Fia Olsson Quist, som driver butiken från hemmet efter det att arbetsdagen på Kulturskolan har tagit slut.

- Jag öppnade Mod eftersom jag själv älskar svensk design. Det enkla, rena och monokroma men samtidigt det lekfulla och välarbetade, berättar Fia som tidigare har jobbat som säljare och butikschef för ett svenskt klädmärke.

Att ta klivet ut som egenföretagare med småbarn och heltidsjobb var inte helt självklart. Men efter att ha deltagit i affärsidé tävlingen Venture Cup bestämde sig Fia för att i alla fall realisera en liten del av den ursprungliga affärsplanen. Förhoppningen är självklart att kunna genomföra affärsplanen fullt ut, men just nu finns varken tid eller ekonomiska möjligheter berättar Fia.

Shoppa second hand är bevisligen miljövänligt eftersom det går åt mindre energi än vid nyproduktion. Samtidigt är det ett ställningstagande mot köphetskarusellen.

- Men jag vill inte komma med några pekpinnar, utan jag ser second hand shopping som ett komplement. Kanske har man inte råd eller möjlighet att köpa eko-kläder och då kan man känna att man drar sitt strå till stacken genom att handla ett par jeans som någon har tröttnat på, säger Fia som själv handlar både prylar och kläder på allt från loppisar till Tradera.

Mods utbud består dels av eget lager, men även av varor som är inlämnade för kommissionsförsäljning. Målet är att majoriteten av plaggen ska vara på kommission, men i dagsläget är det mesta eget lager. Fia har märkt att just inlämning är svårt utan egen butikslokal och därför planerar hon att regelbundet arrangera pop-up-butik i Göteborgsområdet. Gärna i samarbete med någon annan verksamhet som också är nyfiken på att träffa sina kunder. Men det kan lika gärna vara tillsammans med något helt annat säger Fia som här näst planerar att göra ett event med en kompis och hans band.

Mod - svensk vintage är en onlinebutik för svenska designmärken, vintage & second hand.

"Jag öppnade Mod våren 2010 eftersom jag själv älskar svensk design. Det enkla, rena och monokroma men samtdigt det lekfulla och välarbetade. Jag tilltalas även av tanken att någon annan faktiskt kan få anvädning för gamla hyllvärmare. Att köpa vintage/second hand är för mig ett sundare kretslopp och ett sätt att ge en längre livslängd åt kläder, skor och accessoarer./fia"