Dear Jean AB

Modeaccessoar för gitarr lanseras

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 17:01 CET

Dear Jean har tagit fram en kollektion av designade gitarrväskor i läder som utmanar dagens trista och stereotypa gig bags i nylon. Produkten uppstod ur idén att det förr inte fanns några snygga väskor för gitarrer.

Dear Jean Guitar Clothing skiljer sig från övriga softcases på marknaden, såväl i material, design och pris. Kollektionen kännetecknas av tidlös design med avstamp i rockhistorien. Väskorna är influerade av en klassisk skinnpaj och användaren är musikern som uppskattar det genuina, äkta och konstnärliga.

Den första kollektionen av Guitar Clothing är anpassad till akustiska gitarrer. Väskan, som är sydd i slitstarkt läder med ett mjukt klarrött skyddande foder, finns i färgerna svart, brun och vit.

- Många musiker är mycket noggranna med val av kläder men gitarrväskan glöms ofta bort. De är stajlade till tänderna men bär trots det trötta softcases i svart nylon på ryggen.
Robert Wiberg, Produktdesigner

Varje år säljer de största musikaffärerna i Stockholm mellan 1 000 och 2 000 stycken gitarrväskor vardera och totalt sett säljs över 100 000 gig bags varje år i Sverige. Marknaden för gitarrväskor är dock relativt outvecklad och eftersatt i fråga om design. Aktörernas produkter avviker mycket lite från varandra och över 90 % av alla saluförda gitarrväskor är standardutförda av svart nylontyg.

- För musiker som investerar stora pengar i sitt personliga uttryck finns det idag, utöver Dear Jean, inga gitarrfodral som håller en motsvarande design- eller kvalitetsnivå. Det är också därför du finner Dear Jean i mode- och livsstilsbutiker istället för hos den lokale instrumenthandlaren.
Hans Lindström, VD

Den första kollektionen saluförs i företagets egen webbshop samt hos mode- och livsstilsbutiken Grandpa på Södermalm och Kungsholmen i Stockholm. Priset i den egna e-shoppen är €249.

Ambitionen är att på sikt ta Guitar Clothing utanför Sveriges gränser. Inom kort kommer utbudet utökas till flera instrument och tidigt 2010 lanseras modellen för elgitarr samt en exklusiv serie där beställaren kan låta skräddarsy sitt case efter just sitt instrument.

Om Dear Jean: Dear Jean är ett skapande företag som utvecklar och säljer musikrelaterade accessoarer, vilka utmanar normen och inspirerar. Dear Jean's första produkt, guitar clothing, är en ny produkt på marknaden och en kombination av en modeaccessoar, en gitarrväska och en skinnjacka.