Mediaeffekt AB

Modebranschens Rookiepris 2012

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 14:00 CEST

I samband med prisceremonin för ”Årets Rookies 2012” måndagen den 13 augusti tilldelas vinnaren ett nytt vandringspris som formges av Jeanette Karsten och tas fram i samarbete med glasbruket i Målerås. Glasfiguren ”Joy of fashion” skapas av Jeanette Karsten i form av en grafitgjuten glaskub och symboliserar mode och tidens anda med insprängda detaljer. Här finns typiska tillbehör som hör till hantverket, och tiden symboliseras av en liten guldkrona, Rolexklockans signum. Vandringspriset kommer presenteras och delas ut för först gången till ”Årets Rookies” under modeveckan i augusti 2012 och därefter följer det nya priset de fem nästkommande årens vinnare. Skulpturen “Joy of fashion” kommer att skapas vid småländska glasbruket i Målerås. Bruket grundades i slutet av 1800-talet och köptes 1981 ut från Kosta Glasbruk av en grupp hantverkare. Målerås är idag Sveriges största privatägda glasbruk. Formgivaren Jeanette Karsten har en bred bakgrund och integrerar arkitektur, konst och design i sina arbeten. Jeanettes verk har uppmärksammats både i Sverige och utomlands och hon var bland annat den formgivare som fick medverka med flest kossor under den populära utställningen CowParade i Stockholm år 2004

. I 2012 års upplaga
medverkar elva Rookies-kandidater varav fem är nominerade till priset Årets Rookies som delas ut i augusti 2012.
Utmärkelsen har hittills delats ut till modemärket Dagmar
(2005), smyckeföretaget Dada’s Diamonds (2006), van
Deurs (2007), Uniforms for the Dedicated (2008), Patouf
(2009), Ida Pyk (2010) och Obscur (2011).
De nominerade modemärkena till “Årets Rookies 2012” är:
Alice Fine (Stockholm), www.alicefine.com
Johanna Pihl (Stockholm), www.johannapihl.com
Lobra (Kalmar), www.lobra.se
Scho Collection (Stockholm), www.schocollection.com
Stutterheim (Stockholm), www.stutterheim.se
För mer information kontakta:
Helena Mellström,
Marknadschef Svenska Moderådet / Projektledare Rookies
rookies@moderadet.se, +46 (0)702 62 26 27
Jeanette Karsten,
Arkitekt SAR/MSA, Arkitektur & Design & Konst
jk@ownit.nu, +46 (0)739 80 79 21

Se även videon av priset under video

Mediaeffekt AB är ett kommunikationsföretag som funnits sedan 2003. Vi är experter på att hjälpa företag och organisationer att ta fram kreativa och underhållande produktioner. Givetvis är rörliga bilder en av huvudingrediensen i denna. Vi har lång erfarenhet av projektledning inom försäljning, marknadsföring och filmproduktion. Denna kombination gör oss unika på marknaden och garanterar ett professionellt slutresultat.