AMF

Modeföretaget Mexx storsatsar och öppnar en "flagship store" i Gallerian

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2003 17:36 CEST

Det internationella modeföretaget Mexx satsar nu kraftigt på Sverige och ska ta marknadsandelar av sina konkurrenter. Startskottet för satsningen blir en ny konceptbutik, Mexx-House, i Gallerian, Stockholm som visar Mexx:s hela utbud av modekläder och assessorer i hemmamiljö. Detta blir den femte Mexx-House butiken som öppnar i Europa och omfattar ca 1200 kvadratmeter.

- Mexx- House är en ny typ av modebutik som bygger på personlig service där alla ska känna sig välkomna, säger Ronny Lemmens. Tanken är att man ska känna sig som hemma när man handlar, därav namnet Mexx-House.

- Placeringen av kläder och assessorer i butiken är också av stor betydelse, tanken är att man lätt ska kunna kombinera de olika plaggen på ett smakfullt sätt. Med den nya placeringen av produkter har våra kunder ökat sina inköp med mer än 40% per genomfört köp, fortsätter Ronny Lemmens.

Mexx finns redan idag i ett femtiotal länder med fler än 9000 försäljningsställen.

Den omfattande ombyggnaden och renoveringen av Gallerian inleddes i vintras. Den första etappen är klar i höst. Genom att butiksytorna utökas med 7500 kvadratmeter kommer flera nya butiker att rymmas däribland Puma, Åhléns City och H&M som öppnar en butik nischad mot ungt och trendigt mode. Mexx-House kommer att ligga intill H&M och Åhléns City.

- Med ytterligare en ny internationell hyresgäst stärker Gallerian sin position som Stockholms kommersiella mittpunkt samt bidrar till den mångfald som Gallerian ska erbjuda säger Tom Jensen, fastighetschef i AMF Pension som äger och förvaltar Gallerian.

Fakta om Gallerian och ombyggnaden
Gallerian omfattar ett kvarter och har cirka 15 miljoner besökare årligen. Tillsammans med Åhléns och NK har Gallerian den högsta försäljningen per kvadratmeter i regionen. Ombyggnationen omfattar två etapper och allt ska vara klart till julhandeln 2004. Kostnaden uppskattas till 400 miljoner kronor. Den nya Gallerian kommer att innehålla mer shopping, mer mat och mer nöje.

Bilder för publicering finns tillgängliga på www.amfpension.se/foretag under Bakgrundsfakta (se 020927).

För ytterligare frågor, kontakta Tom Jensen, Fastighetschef AMF Pension på
070-588 45 69 eller Conny Johanson, Chef Information, 070-216 23 16