FashionWORK

MODEKOLLO succen återvänder 2012

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 10:40 CEST

- Modekollo är ingen skola, ingen kurs, det är ett begrepp för att beskriva en sommar med inspiration och entreprenörskap inom mode.

I juni 2011 genomfördes Sveriges första Modekollo och under 5 intensiva dagar engagerades 23 ungdomar i Borås. Modekollo 2011 blev väl uppmärksammat medialt och gav de 30 partnersföretagen synlighet och unika möten med engagerade ungdomar. De företag som stöttade Modekollo 2011 var bla, Gina Tricot, nelly.com, Drivhuset, Marketplace Borås mm.

Succén återvänder i år och målet för Modekollo 2012 är att ge 90 ungdomar chansen att utmana sig själva i mode, kreativitet och företagande. Förhoppningarna är att i fem dagar i Stockholm, i Göteborg och i Borås får 3 grupper om 30 st se modebranschen ”behind the scenes”. De får utvecklas genom workshops och lära sig hitta sin roll i en spännande och kreativ värld.

ENGAGERA UNGDOMAR

– Syftet med projektet är att engagera ungdomar och utveckla deras intresse för mode. Målet är att de medverkande ungdomarna skall få mer kunskap inom mode- och textilbranschen, samt få chansen att utmanas, nätverka och utforska sig själva och sin framtid, säger Sebastian Kjersén, kreativt ansvarig för Modekollo.

Modekollo skapar en plattform för ungdomar som brinner för mode, design och kreativitet, för att främja företagsamheten och genom att satsa på morgondagens kreatörer, företagare och stjärnskott. Modekollo främjar processen och hjälper ungdomarna tänka nytt, skapa nya affärsideér, utveckla nya samarbeten och göra Sverige till en plattform för unikt, nyskapande och intressant mode.

FÖRETAG, NÄRINGSLIV OCH KOMMUN

Ungdomarna är kärnan i projektet och företagen ger dem de förutsättningar som behövs för en kreativ framtid. Modekollo arrangeras av FashionWORK, men är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, akademi och kommun. Ett av de företag som är med och stöttar Modekollo 2012 är Rudholm & Haak;

– Det är viktigt att näringslivet är en del av mode- och textilutvecklingen och stöttar ungdomar i deras kreativa process. Vi på Rudholm & Haak ser det som en chans för oss att träffa morgondagens bransch men även viktigt för näringslivet att komma närmare akademin, sade Jonas Wollin VD för Rudholm & Haak. Modekollo söker nu ytterligare samverkanspartners och ansökningsperioden för ungdomarna startar i maj.

Läs mer och ladda ner högupplösta bilder på www.modekollo.se

Sarah Norving
Press & projektkoordinator