Posten AB

Modekreationer av flera Guldknappsvinnare visas i nya frimärksutgåvan Svenskt mode

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 10:07 CEST

Nyligen tilldelades modeskaparen Ann-Sofie Back utmärkelsen Guldknappen 2007. På Frimärkets Dag den 29 september kommer frimärksutgåvan Svenskt mode där Ann-Sofie Back är en av de åtta modeskapare som representeras med kreationer. Flera av dem är Guldknappsvinnare. Frimärkena har tecknats av Stina Wirsén och graverats av Martin Mörck och Lars Sjööblom.

Lars Wallin, Ann-Sofie Back, Katja of Sweden, Behnaz Aram, Gunilla Pontén, Carin Rodebjer, Rohdi Heintz och designkollektivet Nakkna. Se där namnen på de åtta modeskapare som tillsammans representerar svenskt mode i frimärksutgåvan med samma namn.

Frimärkena har tecknats av Stina Wirsén med lång erfarenhet av modeillustration. Dagens Nyheters läsare har i snart tjugo år mött hennes sparsmakade porträtteckningar och reportagebilder. Nu gör hon sina första frimärken i samma enkla och träffsäkra manér.

Några få streck räcker för Stina Wirsén att fånga karaktären i ett motiv. Men vägen till detta mål är kantad av skisser och åter skisser. Hela 200 stycken blev det innan hon var klar över hur teckningarna till de åtta frimärkena i Svenskt mode skulle se ut.

- För mig var det ett spännande, roligt och lärorikt projekt att jobba med frimärken. Det stränga formatkravet var en utmaning i sig vid sidan om att göra modeskaparna största möjliga rättvisa. Utgångsidén var att gestalta en catwalk, med de åtta kreationerna på rad. Men det blev alldeles för stelt. Efter omflyttning av motiven hittade jag rätt mix och spänst, säger hon.

På Svenska Moderådet ser man fram emot utgåvan Svenskt mode. Svenska Moderådet har i omgångar fungerat som speaking partner åt Posten Frimärken.

- Frimärkena bidrar till att höja statusen på svenskt mode. Jag tror också att frimärkena med sin stora spridning skapar en större nyfikenhet på svenskt mode, säger Helena Mellström, marknadschef på Svenska Moderådet.

Svenskt mode - fakta och bildlänkar
I ett stilrent häfte visas en kavalkad med åtta kreationer av lika många svenska modeskapare. Utgångspunkten för frimärksutgåvan var att visa modedesigners av betydelse för Sverige. De här åtta modeskaparna representeras med var sin kreation i frimärksutgåvan (ordningen är samma som i häftet):

Lars Wallin som slog igenom med glamorösa aftonklänningar à la Hollywood. Vinnare av Guldklnappen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Ann-Sofie Back, en designer som skapar kläder på helt egna villkor. Vinnare av Guldknappen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken http://hugin.info/134112/R/1146032/217885.jpg)
Katja of Sweden, designern bakom enkla och bekväma kläder för den moderna kvinnan. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Behnaz Aram, en av Sveriges stora framtidslöften på modehimlen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Gunilla Pontén med valspråket "våga följa din egen smak och våga synas". Vinnare av Guldknappen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Carin Rodebjer vars lättburna och eleganta kollektioner gått rakt in i hjärtat på modemedvetna kvinnor. Vinnare av Guldknappen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Rohdi Heintz som på 1960-talet var med och skapade unisexmodet. Vinnare av Guldknappen. (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:
Designkollektivet Nakkna med Claes Berkes, Camilla Sundin och Elsa Scoccorsi. Gruppen jobbar strikt i den svart/vita skalan (För digital högupplöst bild av frimärket klicka på länken:

För digital högupplöst bild av hela frimärkshäftet klicka på länken:
För digital högupplöst porträttbild av Stina Wirsén klicka på länken:
För digital högupplöst bild av Stina Wirsén med skisser klicka på länken:

Frimärkena har tecknats av Stina Wirsén och graverats av Martin Mörck och Lars Sjööblom. Tryckning har skett i kombination en färg stål och fyra färger offset och förpackningen är häfte med åtta frimärken. Valören är för inrikes brev.

Speciell frimärksprodukt Svenskt mode
I samband med utgivningen av häftet Svenskt mode kommer också en specialprodukt, ett souvenirark med åtta frimärken och två motiv, kreationer av Rohdi Heintz och Lars Wallin, tecknade av Stina Wirsén. Frimärkena är identiska med motsvarande frimärken i häftet Svenskt mode. På arket ses också ett stiliserat släp till en aftonklänning. Arket har formgivits av Norbert Tamas. (För digital högupplöst bild av souvernirarket klicka på länken http://hugin.info/134112/R/1146051/217896.jpg

Stina Wirsén gästar Frimärkets Dag i Gallerian i Stockholm
Lördagen den 29 september firas Frimärkets Dag på närmare 70 platser över hela Sverige. De två största Frimärkets Dag-arrangemangen äger rum i Gallerian i Stockholm och Nordstan i Göteborg. Gallerian gästas av frimärkstecknaren Stina Wirsén och modeskaparen Lars Wallin. Modeskaparen Rohdi Heintz gästar arrangemanget i Nordstan som samordnas med Nordstans visning av höstmodet. Bakom Frimärkets Dag står Posten och klubbarna inom Sveriges Filatelist-Förbund och Sveriges Frimärksungdom. Frimärkets Dag har arrangerats sedan 1940-talet och i slutet av 1970-talet började Posten ge ut en särskild frimärksutgåva till denna dag. I år är temat svenskt mode. På webbsidan www.posten.se/frim finns från mitten av september information om vad som händer på respektive Frimärkets Dag-ort.

Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-7815087.
E-post: thorsten.sandberg@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se