Lindex AB

Modelluttagning lockar, intresserar och engagerar

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 09:24 CEST

Tillsammans med modellagenturerna MIKAs Stockholm och Avenue Modeller i Göteborg samt tidningen Amelia har Lindex letat modeller i sommar-Sverige från 25 juli till 16 september. Totalt har 66 butiker fått besök av teamen från modellagenturerna.

- Alla var välkomna - ung, gammal, smal, mullig, gravid, farmor eller mamma. Det enda kravet var att de som anmälde sig till modelluttagningen skulle vara mellan 16 och 99 år, stolta över sig själva och gärna visade det i en reklamkampanj för Lindex under 2004.

Modelluttagningen utlystes i Amelia och samtidigt informerade Lindex sina clubkunder i ett brev om denna aktivitet. Dessutom öppnades en speciell modellsite www.lindexmodell.se, som från första början fick väldigt många besök.

Uttagningen har väckt oerhört stort intresse och många kvinnor i Sverige har anmält att de mer än gärna vill agera Lindexmodell. Totalt har över 16.000 kvinnor i alla åldrar, ibland till och med tre generationer, mormor, mamma och dotter kommit till uttagningen, låtit sig fotograferas och fyllt i anmälningsblanketten. Antalet anmälningar per ort har varierat från cirka 100 på de mindre orterna till så många som 850 i Göteborg.

Att det är många som drömmer om en karriär som modell råder det ingen tvekan om. - Det här är helt underbart, tack vare Lindex går en gammal dröm som jag haft i uppfyllelse, berättade en äldre dam i telefon efter uttagningen. Att just alla, oavsett ålder eller storlek fick chansen att delta har upplevts som väldigt positivt.

- Det skall bli oerhört spännande att gå igenom materialet när väl aktiviteten är över. Vi kommer säkert hitta många nya bra Lindexmodeller. Eftersom kampanjen som vi planerar inte riktigt är klar ännu, kan jag inte säga hur många som kommer att bli utvalda, säger Anne-Kathrine Almark, externmediachef på Lindex.

- Det är för tidigt ännu att säga om det blir någon fortsättning på denna aktivitet, men mycket talar för det. Kanske inte bara i Sverige, utan även i de andra länderna där vi har butiker, säger Mats Gärdsell, marknadschef på Lindex

Innan oktober månads slut skall de lyckliga nya modellerna ha fått besked om när de får stiga in i fotostudion. Bland alla deltagarna lottas dessutom 5 lyxiga spavistelser, samt ett antal presentkort
på Lindex ut, så även om man inte blivit utvald som Lindexmodell har man fortfarande chans till en trevlig vinst.

För vidare information kontakta
Kirre Sjödén, kirre.sjoden@lindex.se, Pressansvarig Lindex