Svenska Moderådet AB

Moderådets VD ny ordförande för Sveriges Designer

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 14:36 CEST

Svenska Moderådets VD, Lotta Ahlvar är vald till ny ordförande för Sveriges designer. Hon har i flera år ingått i styrelsen och valdes på årsmötet i Köpenhamn till ordförande.

- Det är naturligtvis en stor utmaning att ta över i en så pass profilstark organisation som Sveriges Designer, säger Lotta Ahlvar.

Sveriges designer är en bred branschorganisation för designer verksamma inom grafisk industri, tillverkningsindustri, mode, möbelbranschen, produktutveckling, textilbranschen, interaktion och webbdesign. Organisationen har funnits sedan 1957 och grundades ursprungligen av några av landets designpionjärer, bland annat Sigvard Bernadotte, Sixten Sason, Hugo Lindström och Rune Monö.

Sveriges Designer driver viktiga branschfrågor och är opinionsbildare i frågor kring design. Målet är att höja statusen för design och lyfta fram den enskilde designern. Design är idag ett konkurrensmedel för näringslivet och är dessutom, som egen industri, en snabbt växande aktör i den svenska ekonomin.

Lotta Ahlvar har en gedigen erfarenhet från designbranschen både i Sverige och internationellt. Hon är utbildad inom mode- och textildesign vid Beckmans Designhögskola har tidigare bland annat varit formgivare för Hennes & Mauritz och Esprit i Tyskland. Lotta Ahlvar är sedan 2003 VD för Svenska Moderådet, ett samarbetsforum för den svenska modebranschen.

För pressbilder eller ytterligare information kontakta:

Lotta Ahlvar, ordf Sveriges Designer, VD Svenska Moderådet
lotta.ahlvar@sverigesdesigner.se / lotta.ahlvar@moderadet.se