Inizio Sverige AB

Moderaten Klas Vestergren vann SM i framtidens politik i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2013 15:13 CEST

Statsminister i framtiden

Karl Vestergren, Riksordförande i Moderat Skolungdom, vann totalsegern i SM i framtidens politik.

SM i framtidens politik i Almedalen är en tävling som i år arrangerades kring tre olika teman Skola, Klimat och Integration. Ungdomspolitiker från olika partier möttes i en rafflande uppgörelse där de ställdes inför två slumpmässiga ord med anknytning till temat och på kort tid skulle forma idéer som de kunde få med sig sina meningsmotståndare på.

Moderaten Klas Vestergren vann och ligger alltså bra till som blivande statsminister.

Bakom arrangemanget står företagen Inizio och Boid som tillsammans utvecklat innovationssystemet Skisch. Under Almedalsveckans förmiddagar har ungdomspolitiker samlats i en trädgård och spelat Skisch om politikens stora framtidsfrågor.

-  Det är fantastiskt att titta på, säger Viggo Cavling från Inizio. Ungdomspolitikerna är kreativa och kommer snabbt på bra idéer. Sedan går det inte att vinna utan få stöd över partigränserna. Deltagarna måste verkligen sälja in sina idéer, precis som i den riktiga politiken.

Klas Vestergren från Moderat skolungdom kommenterar totalsegern.

- Det var riktigt kul att vinna två gånger på raken. Jag märker att jag blir bättre och att jag utvecklas att tänka kreativt genom den är typen av program. Jag har blivit en bättre politiker genom spelet. Många gånger är man snäv när man formulerar idéer, det här är en bra lösning att outside the box.

I Skisch tävlar deltagarna genom att utveckla nya idéer. Dessa skapas av slumpvis framkastade nyckelord. När idéerna är formulerade ska deltagarna sälja dem till sina medtävlare. I vår värld är detta politikens innersta kärna:

1. Hitta på nya lösningar på gamla problem.

2. Få väljarna/dina medtävlare att gilla din idé.

Inizio och Boid har precis bolagiserat Skisch. Verktyget är gjort för att stödja innovation oavsett verksamhetsområde, och används förutom i Almedalen redan av bolag inom teknik, media och marknadsföring. Under hösten kommer verktyget erbjudas marknaden på bred front.

Välkommen till Skisch

Skisch hjälper företag lägga grunden för nya intäktsströmmar, ta hem efterlängtade uppdrag och finna lösningar på gamla problem.

Skisch är ett datorstött system som till dels använder spelets former. Det handlar om att stimulera till tänkande i kreativa banor. Bakom systemet finns också en unik algoritm som tillåter grupper att värdera sin egen kreativitet.

Som tekniskt system är Skisch flexibelt. Att ta organisationers behov av strukturerad kreativitetshantering på allvar handlar om att anpassa verktygen efter vars och ens unika behov. Att delta i en Skisch-session är alltid både roligt och stimulerande. Men det är ingen lek för lekens skull och upplevelsen kan se ganska olika ut beroende på i vilket syfte verktyget tagits i bruk.

Som hjälpmedel betraktat är Skisch ett steg i en process. När det kommer till att generera nya idéer är Skisch oöverträffat. Med goda idéer på bordet börjar det mer mödosamma arbetet mot förverkligande. Företagen bakom Skisch ger dig det stöd du behöver på resan.