Folkpartiet

Moderaterna är rädda för förändring

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 15:42 CEST

Cecilia Malmström
EU-parlamentariker (fp)

Elin Gunnarsson
Presskontakt Cecilia Malmström
0735 - 52 15 69

- Att EU fungerar effektivt är oerhört betydelsefullt ur demokratisk synpunkt. Även Europaparlamentet måste bättra sig när det gäller att förändra verksamheten till det bättre. Det är viktigt för väljarnas förtroende. Att - som moderaterna gör - sätta käppar i hjulet för reformer är bakåtsträvande och minskar EU:s legitimitet bland medborgarna.

Det säger Cecilia Malmström, folkpartiets förstanamn i EU-parlamentsvalet, i en kommentar till det reformindex som nyligen presenterades av gruppen Campaign for Parliamentary Reform. Indexet rankar ledamöterna i Europaparlamentet utifrån hur de röstat i olika reformfrågor för att effektivisera arbetet i EU-parlamentet, som t.ex. frågan om ett huvudsäte för Europaparlamentet och ändringar i reglerna för reseersättning. Cecilia Malmström har medverkat till att driva dessa reformer och är den svensk som hamnar högst på rankingen.

- Indexet visar att den liberala gruppen ligger i topp och beskrivs som starkt reformvänlig. Den konservativa gruppen är tvärtom den grupp som är mest negativt inställd till förändringar. Samtliga svenska moderater återfinns bland de ledamöter som rankas som anti-reformistiska. Det är förbluffande att moderaterna inte vill medverka till att effektivisera arbetet i EU-parlamentet, säger Cecilia Malmström (fp).