Moderata ungdomsförbundet i Skellefteå

Moderaterna bjuder in Wal-Mart till Skellefteå

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2009 12:43 CEST

Moderaterna och Moderata ungdomsförbundet (MUF) i Skellefteå bjuder i dag in den amerikanska detaljhandelsjätten Wal-Mart till staden. MUF sänder ett brev till Wal-Marts vd samtidigt som Andreas Löwenhöök, ordförande för moderaterna i Skellefteå, skickar in tre motioner till kommunfullmäktige med syfte att få Wal-Mart att etablera sig i Skellefteå.

- Genom att erbjuda miljoner människor bra och billiga produkter har Wal-Mart blivit den största ickestatliga organisationen i mänsklighetens historia, säger Jacob Lundberg, styrelseledamot MUF Skellefteå. Vi hoppas att Wal-Mart får upp ögonen för Skellefteå efter vårt brev.

I brevet till Wal-Marts vd Mike Duke presenterar ungdomsförbundet Skellefteå och berättar att ett nytt handelsområde har byggts och att hundratusentals människor finns på några timmars avstånd. MUF har också startat en grupp på nätverkssajten Facebook med namnet "Bring Wal-Mart to Sweden".

Enligt rykten i media är Wal-Mart intresserat av att etablera sig i Sundsvall. Moderaterna hoppas nu att företaget väljer Skellefteå som sin språngbräda in på den svenska marknaden.

- Priserna på dagligvaror är en mycket viktig fråga, inte minst för familjer med små ekonomiska marginaler. Jämförelser visar att Sverige har bland de högsta matpriserna i Europa, och enligt Konkurrensverket beror det till stor del på dålig konkurrens på dagligvarumarknaden. Därför vill jag att Wal-Mart kommmer hit till Skellefteå, säger Andreas Löwenhöök, ordförande för Moderaterna i Skellefteå.

I en motion till kommunfullmäktige föreslår Andreas Löwenhöök att Skellefteå kommun formellt bjuder in Wal-Mart till staden. Löwenhöök föreslår också i två andra motioner att en obebyggd tomt i centrala Skellefteå ska kunna användas av en ny affär och att kommunen skriver en ny handelsstrategi med god konkurrens och lägre priser i fokus.

Fakta
Wal-Mart är ledande i amerikansk detaljhandel. Företaget grundades 1962 av Sam Walton och kontrolleras fortfarande av dennes familj. Wal-Mart har sedan 1991 expanderat utanför USA:s gränser och har i dag verksamhet i bland annat Kanada, Latinamerika, Storbritannien och Japan. Företaget har 2,1 miljoner anställda och försäljningen uppgår till tre biljoner kronor, lika mycket som Sveriges BNP.

Länkar
Andreas Löwenhööks motioner och MUF:s brev till Wal-Marts vd Mike Duke finns på hemsidan: http://www.moderat.se/vasterbotten
Facebookgruppen "Bring Wal-Mart to Sweden": http://www.facebook.com/group.php?gid=50755203150

Andreas Löwenhöök, ordförande för Moderaterna i Skellefteå, 070-307 53 45