S-kvinnor

Moderaterna förringar Sverigedemokraternas värdegrund

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2010 09:32 CEST

Att Sverige nu har fått ett rasistiskt parti i riksdagen är fruktansvärt. S-kvinnor hade förväntat sig att alla demokratiska partier skulle känna samma avsmak inför tanken på att behöva samarbeta med ett främlingsfientligt parti med rötter i nazismen. Därför är det med förfäran vi noterar att ledande företrädare för moderaterna förringar Sverigedemokraternas värdegrund.

Både Carl Bildt och Beatrice Ask har i samma andetag kallat Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet för extremister och därmed dragit dem över samma kam.

Riksdagens talman Per Westberg säger att han tycker att det är spännande att ha fått åtta partier i riksdagen. Vi kan inte se att han som riksdagens talman har någon anledning att värdera nya riksdagspartier.

Om det här är ytterligare ett utryck för moderaternas syn på Sverigedemokraterna är vi rädda att vi inte har bara med ett utan två partier i riksdagen med tvivelaktig och demokrati och människosyn.

S-kvinnor kräver att Per Westberg och Fredrik Reinfeldt förklarar sig, säger S-kvinnors ordförande Nalin Pekgul.