Miljöpartiet de gröna

Moderaterna kränker tusentals människor

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 12:04 CEST

Mp kommenterar nya siffror om flyktinguppgörelsen:

MODERATERNA KRÄNKER TUSENTALS MÄNNISKOR

I samband med diskussionen om de direkta kostnaderna för att fler människor får stanna och bygga ett liv i Sverige till en följd av miljöpartiets uppgörelse med regeringen om flyktingpolitiken, kräver i dag moderaterna att det inte blir någon ny asyllag.

- Moderaternas sätt att räkna kränker alla de människor som kommit till Sverige, arbetat, startat företag och byggt vårt land. När moderaterna säger att just de gömda flyktingarna som lever under fruktansvärda förhållanden inte ska få en chans till ett värdigt liv för att de fått för sig att det kostar för mycket är de helt ute och cyklar.
Människor, vare sig det är skolbarn, pensionärer eller flyktingar är aldrig bara en kostnad. Det är människor som utgör ekonomin och välståndet i Sverige, säger Gustav Fridolin, Miljöpartiet de Grönas flyktingpolitiske talesperson.

- Den nya lagen handlar om att ge utsatta människor som redan befinner sig i Sverige en chans till upprättelse och ett värdigt liv. Den chansen vill moderaterna nu förvägra dem, säger Fridolin.

- Vi har anslagit en dryg miljard kronor i den gemensamma motionen för att täcka de direkta integrationskostnaderna. Tillsammans med regeringen och vänsterpartiet kommer vi att följa utveckling och anslå mer pengar i tilläggsbudgeten om det skulle behövas. Det är bra investeringar för ett öppet Sverige och för de här utsatta människorna, säger Fridolin.

Kontakt: Gustav Fridolin, 070-274 00 82
Håkan Sundberg, pol.sek, 08-786 57 54