Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Moderaterna saknar 30 miljarder till spårtrafiken i Stockholm

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 09:01 CEST

En sammanställning av Moderaternas trafiklöften om ny spårtrafik i Stockholmsregionen jämfört med deras faktiska finansiering visar att det saknas minst 30 miljarder kr.
- Vår sammanställning visar tydligt att Moderaternas prat om ”både kollektivtrafik och motorvägen Förbifarten” inte håller. Förbifarten kommer kosta minst 30 miljarder, dvs precis lika mycket som saknas för att finansiera redan utlovade och helt nödvändiga satsningar på kollektivtrafiken, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.

Sammanställningen beskriver några av de mest centrala spårutbyggnader som finns i Stockholmsöverenskommelsen, i länsplanen och den nationella planen. Länsplanen och den nationella planen omfattar investeringar under planperioden 2010–2021. Spår som inte är finansierade blir inte verklighet förrän långt in på 2020-talet.

För färdigställande av Tvärspårväg Syd saknas 7,5 miljarder, för nya spår Odenplan – Nya Karolinska saknas 3 miljarder, för fyra spår på Mälarbanan mellan Tomteboda – Kalhäll 7 miljarder, dubbelspår på Nynäsbanan 0,3–2 miljarder, tunnelbana till Nacka 8 miljarder, spårväg längs fyrans busslinje 2,2 miljarder, tvärbana Norr Solna – Universitet 3,3 miljarder och spår Akalla – Barkarby 1,7 miljarder.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm