It's Varro

Modern fotokonst med kondomer får internationell viral spridning

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2016 12:55 CET

Modern fotokonst med kondomer får internationell viral spridning

Reklamfotografen Andreas Varro har skapat en humoristisk porträttserie kring virala Condom Challenge, en utmaning som spridits världen över via sociala medier där man släpper vattenfyllda kondomer på varandras huvuden. Varför? Bara för att man kan och för att det är kiknande roligt.

Bilderna har fått viral spridning med 3000 delningar första veckan och ett 50-tal online magasin och sajter har skrivit och hyllat bilderna och genomförandet, bland annat några av världens största online magasin Fstoppers och DigitalRev som sammanlagt har runt 7 miljoner prenumeranter skrivit om projektet och delat det.

Not only were the compositions comical, but I am also a big fan of his lighting and retouching, which made these portraits great!" - Nick Pecori, skribent fstoppers.com

Jag är väldigt nöjd med både det artistiska resultatet men också nöjd med den spridning projektet fått. Väldigt många publiceringar och mailboxen går varm från nyhetsbyråer från alla möjliga länder som vill publicera projektet. Det måste vara en kombination av bra idéer, idéer som genomförs till en bra slutprodukt och inte minst rätt tajming. Jag tycker att humor är det bästa sättet att dra till sig människors blickar." - Andreas Varro, fotograf

Bildserien är ett personlig projekt, det är alltså ingen kund som beställt bilderna, vilket ger mer konstnärlig frihet där man kan visa upp färdigheter. Andreas vill med bilderna dels visa upp sin konstnärliga ådra men också visa på att en fotograf är inte bara en tekniskt lagd person som utför ett fotojobb utan mycket mer än så.Andreas

Väldigt ofta anlitas jag och många andra fotografer för våra tekniska färdigheter och den utrustning vi har. Jag vill visa på att många fotografer har idéer som är riktigt lönsamma. Jag och upplever att man som fotograf ofta kommer in sent i reklamproduktionen vilket inte alltid är det bästa för slutprodukten, även om vissa kunder är väldigt duktiga på ta in mig tidigt". - Andreas Varro, fotograf