Beriksson

Modern isländsk chokladnyhet med rötter i nordisk smaktradition

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2014 08:00 CEST

Omnom är Islands första bean to bar-choklad. Och lika unik och karaktärsfull som platsen den skapas på är också Omnoms choklad – resultatet av fyra vänners gemensamma dröm om en högkvalitativ isländsk choklad där både smak och design känns modern och håller absoluta världsklass.

Redan första gången man lägger ögonen på en chokladkaka från Omnom fångas man av den minst sagt iögonfallande designen. Färgstarka bakgrunder fyllda av nordiska djur och mytologiska varelser som ser ut att vara skapade genom origami låter betraktaren veta att innehållet både omfamnar sitt arv och tar sikte på framtiden. Island finns hela tiden närvarande, när man öppnar förpackningen uppenbarar sig ett litet snötäckt berg som påminnelse om platsen där chokladen skapas.

Omnoms choklad görs på hantverksmässigt vis i liten skala på utvalda ekologiska kakaobönor från Karibien, Sydamerika, Asien och Afrika. Utifrån en nordisk smaktradition med fokus på rena smaker och de finaste råvarorna skapar Omnom en helt egen smakvärld med en mängd olika aromer som sträcker sig från röda bär, smörkola och färska örter till tobak, läder, lakrits och rök. Serien innehåller förutom mörka chokladkakor med kakao från Papua Nya Guinea och Madagaskar bl.a. mjölkchoklad med isländsk mjölk, karamelliserad vit choklad och den isländska klassiska blandningen av lakrits och choklad, som i Omnoms tappning får sällskap av havssalt från de djupa atlantfjordarna.

Det här är inte bara choklad – det är Omnom.

Lakritschokladen smyglanseras på Lakritsroten under helgen 26-27 september och Omnom lanseras i sin helhet under Chokladfestivalerna i Stockholm och Göteborg under oktober månad. Under de första veckorna finns en begränsad tillgång till chokladen så var tidigt på plats för att säkra din nya isländska chokladkaka.

Omnoms chokladkakor väger 60 gram och kostar ca 85-99 kr. De lanseras i sju olika smaker: Papua Nya Guinea 70 %, Madagascar 66 %, Dark Milk + Burned sugar 55 %, Milk of Madagarcar 45 %, Sea Salted Almonds + Milk 45 %, Dirty Blonde 36 % och Lakkrís + Sea Salt 38 %.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder här. Har du frågor får du gärna mejla mig genom att klicka här eller ring mig på tel: +46703883534.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England, Vietnam och Island och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.