Moderna Teatern AB

Moderna Teatern /Film presenterar Välkommen till vår sjuårskris - varför ska man ha det trist när man kan ha det kul?

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 03:00 CEST

Pressmeddelande 8 april 2013

Jannike Grut från Moderna Teatern /film gjorde tillsammans med sin sambo Morten Meiling, film av den egna relationskrisen.

Visas på Svt 2, 15 april 2013, kl 22.45.

Välkommen till vår sjuårskris – varför ska man ha det trist när man kan ha det kul?

Vi växer alla upp med Hollywood-kärleksdrömmen. Men verkligheten ser ju inte ut så, så hur gör man när man saknar det tålamod som krävs för att JOBBA med ett förhållande?

Tillsammans har det svensk-danska paret Jannike Grut och Morten Meiling gjort en dokumentärfilm om när de kommer in i vad de tror är sin sjuårskris. De börjar filma vad som händer dem i hopp om att rädda förhållandet. Det blir inget stilla parsamtal hos en psykolog. Det blir vardagsslit, tragikomik och smärtsamma stunder.

-Så som livet kan vara, även om vi aldrig trodde vi skulle kunna hamna där, säger Jannike Grut, som producerat filmen och även den teveserie i fyra avsnitt som kommer efterföljande.

-Vi hoppas att andra kan andra känna igen sig och få nya ingångar till vad en kris är och består av. Kanske upptäcka nya sätt att tackla den på, innan man beslutar sig för att stanna eller gå, säger Morten Meiling som under 2013 avslutar sina studier till psykolog.

På sin resa söker Jannike och Morten upp psykoanalytikern Tomas Böhm och psykiatern Johan Cullberg och ställer sina frågor till dem i hopp om att svaren ska hjälpa dem vidare.

De har så många frågor. Men det finns inga enkla svar.

För mer info: Jannike Grut, Moderna Teatern AB, jannike@modernateatern.se, Prod.uppgifter: http://modernateatern.se/styled-5/index.html

Projektteater och produktionsbolag. Scenkonstproduktion, film, kommunikationsträning och mötesplats.