First Sensor Scandinavia AB

Moduluppbyggt Area View Kit gör det möjligt för OEM-kunder att snabbt konstruera testsystem

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 12:55 CEST

First Sensor presenterar ett moduluppbyggt Area View Kit (AVK) för konstruktion av system för 360-gradersövervakning för användning i specialfordon och maskiner. Vårt Area View Kit gör det möjligt för lösningsleverantörer, integratörer och OEM-kunder att snabbt och enkelt konstruera, testa och utveckla ett demonstrationssystem. Därmed blir utvecklingsprocessen snabbare och teknikriskerna färre. Satsen består av fyra digitala HDR-CMOS-kameror med ett stort utbud av tillbehör för att fästa dem på fordonet eller en metallplatta. Bilderna från de enskilda kamerorna fogas samman till en virtuell totalbild med en programvara som kan programmeras med fritt valbara siktvinklar och zoomfunktioner.

Area View Kit ger bilder i realtid ur inte bara fågelperspektiv utan även ur valfri siktvinkel i en 360-gradersvy. På så sätt kan föraren eller maskinoperatören få en virtuell översikt över sitt fordon från utsidan och kan se hinder och avstånd till objekt. Detta ökar både driftsberedskapen och produktiviteten eftersom manövreringen blir snabbare och olyckor och avbrott kan förhindras. Den robusta höghastighetskameran CMOS i Area View Kit har ett stort dynamiskt område >100 dB för dåliga ljusförhållanden och står emot kraftig miljöpåverkan som kyla, värme och konstanta vibrationer. Den plattformsoberoende, flexibla programvaran AVK är enkel att integrera som modul i olika drifts- och bildbearbetningssystem och anpassa till kundens behov. Satsen innehåller ett OpenGL ES-programmeringsgränssnitt och är skonsam mot huvudprocessorn eftersom den främst använder grafikprocessorn. På begäran hjälper utvecklarna hos First Sensor OEM-kunder vid anpassning samt montering och demontering av Area View Kit i kundspecifika tillämpningar.

Area View Kit i korthet:

• Snabb och enkel konstruktion av system för 360-gradersvy
  • Består av fyra CMOS-kameror, tillbehör och programvara
  • Fritt valbara siktvinklar och zoomfunktioner
  • OpenGL ES-programmeringsgränssnitt

Area View Kit passar utmärkt för lösningsleverantörer, integrerare och OEM-kunder som utvecklar system med 360-graders sikt för motorfordon, nyttofordon, specialfordon samt lantbruks-, bygg- och gruvdriftsmaskiner.

First Sensor AG er en af de førende udbydere inden for sensorer på verdensplan. Vores virksomhed udvikler og fremstiller standardiserede og skræddersyede sensorløsninger til detektion af lys, stråling, tryk, flow, fyldningsniveau og acceleration til anvendelser inden for vækstmarkederne Industrial, Medical og Mobility. First Sensor dækker hele værdiskabelseskæden lige fra komponent til færdig sensor.

Med over 800 medarbejdere er vi repræsenteret med mere end seks tyske afdelinger, og har derudover udviklings-, produktions- og salgsafdelinger i USA, Canada, Kina, Holland, Storbritannien, Frankrig, Sverige og Danmark samt et verdensomspændende netværk af samarbejdspartnere. Vores afdelinger certificeres løbende iht. ISO/TS 16949, ISO 14001, EN ISO 13485, EN 9100 og ISO 9001 - alt efter det enkelte forretningsområde.