Gothenburg Studios

Möjlig målbild för den nya filmpolitiken

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2016 07:43 CET

Representanter från den brittiska organisationen Creative Skillset kommer till GoKinema 2016 för att berätta om hur det fungerar med samverkan mellan bolag, filmarbetare och utbildningsanordnare i England, samt om hur den brittiska finansieringsmodellen för film fungerar.

Nicole Suter, Senior Development Manager, och Gavin Humphries, Film Partnership Manager, håller ett seminarium på GoKinema där de berättar om hur Creative Skillset samverkar med bolag, filmarbetare och utbildningsanordnare för att förse filmbranschen med rätt kompetens nu och i framtiden, vilket är en viktig förutsättning för en hållbar filmindustri.

De delar också med sig av hur den framgångsrika brittiska finansieringsmodellen för film fungerar, något som är högaktuellt för den svenska filmindustrin i och med den pågående omarbetningen av svensk filmpolitik. Den brittiska filmindustrin blomstrar, och tack vare deras finansieringssystem genererades till exempel £12.49 till den brittiska ekonomin för varje £1 i beviljad skattelättnad.

- Det känns oerhört inspirerande att få ta del av Creative Skillsets arbete med både kompetensutveckling och samverkan inom filmindustrin, och inte minst att få höra mer om hur den brittiska finansieringsmodellen fungerar. Det är ett unikt tillfälle för alla inom den svenska filmbranschen att få inspiration av ett framgångsrikt koncept som bidrar till långsiktig hållbarhet inom filmindustrin, säger Paul Blomgren DoVan, VD på Gothenburg Studios.

Seminariet med Creative Skillset hålls den 31 januari kl 10.15 - 12.45 på GoKinema, och är öppet för både allmänhet och branschbesökare. Därefter följer ett slutet samtal där både utbildningsanordnare, finansiärer, kompetensutvecklings- och branschaktörer medverkar.

Om GoKinema
Evenemanget består av fyra delar; Open Set - en öppen filminspelning inför publik, GoKinema Backlot - där besökarna kan prova på olika yrken inom filmproduktion, Seminarier med inriktning på filmhantverk och branschutveckling, samt EduKinema - studiebesök för skolungdomar, och ett riktat program för de nordiska filmhögskolorna. GoKinema arrangeras nu för sjätte året i rad, av Gothenburg Studios.

Om Gothenburg Studios
Gothenburg Studios erbjuder ett komplett utbud av tjänster inom filmproduktion, event och evenemang. Sedan starten för sex år sedan har ett 50-tal dramaproduktioner huserat på Gothenburg Studios. Sedan ett par år tillbaka upplåts lokalerna även för större event, konferenser och musikevenemang för upp till 2000 personer.

För mer information om GoKinema, besök http://gokinema.com/, eller kontakta:
Marie Jansons, projektledare på Gothenburg Studios
0761-307557 // marie@gothenburgstudios.se

För mer information om Gothenburg Studios, kontakta:
Paul Blomgren DoVan, VD för Gothenburg Studios
0739-847075 // paul@gothenburgstudios.se