FISKARS

Mönsterdesign på Fiskars saxar med hjälp av innovativ teknik

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 13:32 CEST

Saxen är inte längre bara ett verktyg, utan har blivit en vacker inredningsdetalj i hemmet och köket. Fiskars nya innovativa teknik för att skapa vacker dekor har slussat saxarna in i en helt ny epok.

Fiskars nya produktserie Inspiration är en frisk fläkt i saxarnas värld. Färgrika mönster av finländska designers pryder nu de högklassiga saxarnas ergonomiskt formade handtag. Tillverkningen sker med en helt ny metod så att både mönster och färger integreras i handtagets material. Den nya tekniken ger intensiva nyanser och säkerställer att mönstret inte nöts bort trots hårt slitage.

Naturen har på olika sätt varit inspirationskällan för att skapa Inspirations tre olika dekorer: Gloria, Bloom och Seaflower. Designstudion Provoke står bakom Gloria och Seaflower, medan designer Teija Puranen svarar för Bloom.Tekniken för att skapa dekorationer på handtagen utvecklades för att tillföra saxarna något nytt, dock utan att ge avkall på Fiskars högt ställda kvalitetskrav.

– Vårt mål var att tillverka individuella saxar för konsumenter som ställer höga krav på kvaliteten, säger utvecklingschef Heikki Savolainen vid Fiskars.  Efter en lång produktutveckling har vi kommit fram till en välfungerande metod för att förse handtagen med mönster. Vi har moderniserat saxarna, dock utan att ge avkall på användbarheten eller kvaliteten.

– Den nya metoden tatuerar mönstret in i materialet utan några störande fogar som försämrar ergonomin. Dekoren inverkar inte på klippegenskaperna. För oss var det speciellt viktigt att återge mönstren på ett vackert sätt oberoende av storleken på saxen eller ytan på handtaget.

Kändast i världen

Fiskars välbekanta orangefärgade saxar är de bäst kända och mest sålda saxarna i världen. Under de senaste åren har även andra färger introducerats och den nya mönsterdesignen tillför saxarna ytterligare en estetisk dimension. De dekorativa saxarna lämpar sig för personliga inredningar och är även förträffliga presenter.

Tillverkningen av saxar på Fiskars fabrik i Billnäs börjar med att klippbladet stansas ut och sedan värmebehandlas för att uppnå den hårdhet som krävs vid klippningen. Därefter precisionsslipas bladen. Handtagen gjuts i stadig plast som ger ett säkert grepp. Då dekoren är på plats genomgår varje sax en manuell kvalitetskontroll genom att saxen klipper i det besvärligaste av alla material, nämligen tyg.

Produktinformation:

Gloria, Bloom, Seaflower

Universalsax                  rek ca pris: 179 kr

Papperssax                   rek ca pris: 149 kr

Nagelsax                      rek ca pris: 139 kr

Sysax                           rek ca pris: 129 kr

För mer info kontakta gärna:

Ulrika Görefält

ulrika.gorefalt@fiskars.com

Bilder hämtas i materialbanken:

login: press01

lösen: lust

Eller laddas ner genom länken: http://media.digtator.fi/digtator//public/dfba35cc72284effcdf66fdfbba6c828/view?public_language=sv

Fiskars är en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är kända för sin funktionalitet och sin toppdesign. Koncernens främsta varumärken är Fiskars, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik, BodaNova, Gerber, Arabia, Hackman, Buster och Silva. Intresseföretaget Wärtsilä Oyj Abp är också en viktig del av koncernens portfölj.