Femklövern i Skåne

Mörka moln över Skåne på väg bort

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 11:52 CEST

I takt med att den svenska ekonomin förbättras fortsätter både ungdomsarbetslösheten och arbetslösheten att minska i Skåne, visar Arbetsförmedlingens månadsstatistik för april som presenterades i dag. Antalet nyinskrivna på arbetsförmedlingen har inte varit så få sedan april 2011.

-  Det får tolkas positivt, även om utmaningarna på den skånska arbetsmarknaden fortfarande är stora, säger regionrådet Pontus Lindberg (M), ordförande för regionala tillväxtnämnden.

Ungdomsarbetslösheten i Skåne ligger på 18,4 procent. Det är en minskning jämfört med för ett år sedan för sjunde månaden i rad, men högre än i riket (14,6 procent). Arbetslösheten i Skåne är 9,9 procent, jämfört med 8,0 procent på riksnivå. Arbetslösheten minskar i alla län.

-  Att arbetslösheten minskar i snabbare takt i övriga Sverige än i Skåne föranleder en reflexion kring de strukturella problem som Skåne brottas med sedan början av 1990-talet, fortsätter Pontus Lindberg. De positiva siffrorna visar att vi har fått grepp om utmaningen, men relativt sett måste vi i Skåne fortsatt arbeta konstruktivt så att det till exempel inte ska bli dyrare att anställa unga.

Region Skåne arbetar aktivt för att fler ska komma i sysselsättning. 2014 satsas 40 miljoner kronor på ett särskilt jobbpaket och vi ligger långt framme både med yrkesintroduktionsanställningar och att engagera studentmedarbetare.

Mer information och kommentarer:

Pontus Lindberg
Regionråd och ordförande för regionala tillväxtnämnden
Tel: 0708-53 33 96

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne