Diform kultur & media

Möt författardebutanten Anna-Sofia Winroth och barnambassadör Tovan Thåst på FN-dagen i Borås

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 04:17 CEST

Nu på onsdag, den 24 oktober, arrangeras en mingelafton med chokladprovning, föredrag och boksignering på Restaurang Renässans i Borås. Medverkar gör chokladdrottningen, kakaoplantageägaren och författaren Anna-Sofia Winroth från Gefle Chocolaterie. Tillfälle ges att prova hennes lyxiga choklad som är god för gom, människa och miljö. Man får även ta del av kalla fakta om kakaoindustrin och ställa sina egna frågor. Anna-Sofia debuterar i år med spänningsromanen Gudarnas föda - den som dödar. Boken bygger till stora delar på verkligheten, utspelas på Haiti, USA och Sverige och ger en otäck bild av verklighetens kakaoindustri. Själv lever Anna-Sofia under hot från maffian.

Medverkar gör också barnambassadör Tovan Thåst, med uppdrag för UNICEF, Barnbandet, KSAN, Folkhälsoinstitutet och Rädda Barnen. Tovan verkar för att FN:s barnkonvention skall spridas, efterföljas och göras till lag. Tovan är bosatt i Borås.

Arrangemanget med Anna-Sofia och Tovan hålles på FN-dagen, en speciell dag då den också utgör starten för deras gemensamma arbete: Kampen för att all choklad skall bli rättvis och att kakaobönderna ska få rätt betalt. Kampen för att regnskogen ska bevaras. Kampen för att allt barnarbete ska bort.
För varje sålt exemplar av boken Gudarnas föda - den som dödar, kommer ett barn på Haiti att få en egen skrivbok.

• Medverkande: Anna-Sofia Winroth och Tovan Thåst
  • Datum: FN-dagen - onsdagen den 24 oktober
  • Tid: 17:30-19:00.Plats: Restaurang Renässans i Borås
  • Kostnad: Fri entré och chokladprovning, dryck till försäljning

Medarrangerande Diform kultur & media producerar innehåll och tillhandahåller teknik, kunskap och personal till TV- och eventproduktion. Vi arbetar över hela landet med västsverige som bas. Företaget grundades 2004.