Västarvet

Möt männen som önskade famna världen på Vänersborgs museum.

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 15:17 CEST

Välkommen på ett föredrag om upptäckresanden och Vänersborgs museum internationella historia när museet uppmärksammar årets FN-dag. Välkommen på onsdag 24 oktober kl. 19.00 till Vänersborgs museum.

För 150 år sedan upplevde Vänersborg sin ekonomiskt mest expansiva period någonsin. Med ett strategiskt läge invid farleden Trollhätte – Göta kanal passerade årligen närmare tio tusen fartyg staden. Här anlades skeppsvarv som byggde atlantgående segelfartyg och från traktens bönder köptes havre som stadens köpmän med stora förtjänster skeppade till England. Samtidigt stärkte Vänersborg sin roll som administrativt centrum då här fanns länsstyrelse, landsting, regemente, länssjukhus och läroverk.

Upptäcktsresor ut i världen och tillbaka

I den expansiva småstaden grundades vid samma tid, genom den invandrade engelsmannen Llewellyn Lloyd, en zoologisk forskartradition som inspirerade en handfull unga män att söka sig till södra Afrika. De mest äventyrliga upptäcktsresor genomfördes, handelsstationer upprättades, storvilt fälldes och omfattande naturhistoriska samlingar fördes till Vänersborg.

Bland en av stadens handelsmän, Adolf Andersohn, väcktes en vurm för främmande länders kultur – en vurm som drev honom att göra resor runt om i Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Därutöver gick några av stadens unga män i den beryktade Kongostatens tjänst medan en annan köpte upp omfattande delar av landet Kamerun för att där anlägga farmer och skörda gummi.

Gemensamt för dessa, män vilka en gång önskade famna världen, var att de sände samlingar av föremål och naturalier till sin hemstad Vänersborg – föremål som i dag återfinns i Vänersborgs museums samlingar.

Välkommen att höra en fascinerande historia på onsdag, 24 oktober kl. 19.00 till Vänersborgs museum.

Föredraget är ett samarrangemang med Föreningen Norden och Studieförbundet Vuxenskolan.

För mer information:

Peter Johansson, Vänersborgs museum
Tfn: 0521 - 57 26 76
Mobil: 070 - 544 75 39
E-post: peter.f.johansson@vgregion.se
Webb: www.vanersborgsmuseum.se

Vänersborgs museum erbjuder spännande berättelser i en autentisk miljö om 1800-talets syn på natur och kultur - ett British Museum i miniatyr.

Västarvet är Sveriges största förvaltning för natur- och kulturarv. Genom förebyggande och konsultativa insatser med fokus på kulturmiljö, naturvård, arkeologi, konservering och slöjd bevarar vi natur- och kulturarvet - men bedriver också ett framtidsinriktat utvecklingsarbete i hela Västra Götaland.

Västarvet driver verksamheten på Bohusläns museum, Göteborgs Naturhistoriska museum, Lödöse museum, Forsviks Bruk, Slöjd & Byggnadsvård, Vänersborgs museum, Vitlycke museum och Västergötlands museum. Läs mer om Västarvet på www.vastarvet.se