Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Möt våren på en söndagstur med naturguide

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 10:48 CET

Storstockholms naturguider, Naturskyddsföreningen i Stockholms län erbjuder guidade naturvandringar någonstans i Stockholms län varje söndag året om. I dagarna publiceras programmet för vårens exkursioner.

Programmet innehåller bl a

• 6 skogsvandringar i kulturskog och urskog
  • 4 turer i äldre odlingslandskap
  • 3 promenader i gröna delar av innerstan
  • 2 fågelspaningar på vidsträckta strandängar
  • 1 grodsafari
  • 1 tur på en schaktmassetipp
  • 1 tur till ett magnoliaträd
  • 2 turer för barnvagnsförare
  • 1 tur speciellt för natur och miljöintresserade ungdomar

- Snön må falla och termometern stadigt ligga under 0graders-strecket men lyssnar man till fåglarna och noterar hur dagsljuset ökat sedan jul är det uppenbart att Våren är på gång! Och för den som har nyfikenheten i behåll sedan barndomen finns det massor av frågor att söka svar på: Varför sjunger fåglarna? Vilka träd finns det i en skog? Vad har Hässelby med hassel att göra? Är det gråsparvar eller pilfinkar som tjattrar i buskarna. Och när nu FN utnämnt 2011 till Skogens år – vad är en skog? Följ med oss ut så får du veta mer! säger Maria Bergström, projektledare för Storstockholms naturguider på Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Vårprogrammet sträcker sig ända fram till mitten av maj och finns att ta del av på hemsidan www.utinaturen.nu.

Eftersom alla turer genomförs oavsett väder så behöver man inte föranmäla sig.
De flesta turerna innefattar rast med fika så man rekommenderas att ta med matsäck.

För mer information kontakta:

Maria Bergström

Mobil 070-638 07 12
maria.bergstrom@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 27 kretsar med sammanlagt 44 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.