Possibilitas

Mötet utanför affären har blivit scenisk dans – urpremiär!

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2016 09:19 CET

Ina Dokmo, Dorina Dragnea och Maria Naidu. Foto: Nadim Elazzeh

Den utsträckta handens gest är en dansföreställning med urpremiär på Atalante, Göteborg, den 10 november. Föreställningen är skapad utifrån ett vardagligt möte med någon som ber om pengar.

Debatten i media om de som benämns som tiggare eller EU-migranter har knappast undgått någon. Inte heller Moa Matilda Sahlin, som är koreograf och ledare för det egna danskompaniet MOA Kompani. Moa tycker inte om att använda begrepp som tiggare:

– Jag ber ju också om pengar för olika saker, som exempelvis för att kunna driva ett danskompani, men ingen kallar mig tiggare... och sett till den fysiska handlingen görs föreställningar varje dag, sittande vid affären eller på centralstationen, ibland i yogaliknade positioner, sträcks handen fram, uthålligt och repetitivt.

Moa tog kontakt med Dorina Dragnea, en av dem hon dagligen möte utanför affären. I relationen som utvecklades föddes idén att göra något på scenen. Dorinas sätt att förhålla sig till sin egen kropp och gesten har nu, tillsammans med professionella dansare, utvecklats och koreograferats till dansföreställningen Den utsträckta handens gest.

Vägen fram till den kommande urpremiären har kantats av audition, föreläsningar och öppna repetitioner. MOA Kompani har ett nyfiket förhållningssätt med fokus på kunskapsutjämnande och inkluderande. Frågorna, det sociala engagemanget och den öppna processen är lika viktigt som den färdiga föreställningen.

– I samma stund som du blir nyfiken på gesten blir du en danspartner.

-----

Den utsträckta handens gest spelas på Atalante 10-12 november. Se även: http://atalante.org/projects/moa-kompani-den-utstrackta-handens-gest/

Medverkande:

Koreografisk idé: Moa Matilda Sahlin
Koreografisk assistans: Ina Dokmo
Dansare: Fredrika Byman, Stefania Chiru, Dorina Dragnea, Maria Naidu, Clara Sjölin och Ingrid Kvalavik-Sørensen
Danstolk: Jazz Munteanu
Ljus: Åsa Holtz
Ljud: Klas Henrik “Klabbe” Hörngren
Kostym: Helena Lundström
Scenografisk rådgivare: Johan Rödström
Foto: Nadim Elazzeh
Peer: Funmi Adewole, Benedikte Esperi, Ami Skånberg, Linda Wardal, Paloma Madrid, Inta Balode, Karin Aust, Therese Svensson, Lawen Mohtadi, Marika Hedemyr, Paula de Hollanda.
Produktion: Possibilitas
Samarbeten och finansiärer: Atalante, Kulturrådet, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Kultur i Väst, ABIS-Arbetskooperativet Solidaritet, Danscentrum Väst, Dansbyrån, Folkuniversitetet, Medborgarskolan, Regiontetater Väst, FLOCK, Studio Skaftarp

Moa Kompani på Facebook.

Presskontakt: Monika Wade, monika@possibilitas.se

www.possibilitas.se

Possibilitas producerar och marknadsför artister, teatergrupper och andra konstnärliga projekt.

Vi är ett familjärt produktionsbolag, med känsla för både stora och små uppdrag – vi söker finansiering och marknadsför den enskilde konstnären, men har även kompetens att projektleda och koordinera offentliga kulturarrangemang som exempelvis Planeta Festival.

Possibilitas är från Göteborg. Våra uppdragsgivare och samarbetspartners är regionala och lokala organisationer som Kultur i Väst, Göteborgs stad, Stora Teatern men även mindre grupper och artister som Gränslandet, David Sperling Bolander, Kristina Issa eller NewOpera CO.

Vi gillar gränsöverskridande produktioner, samarbeten mellan olika konstformer, mellan konstutövare och näringsliv, men också mellan olika kulturer som det svensk/kubanska dansprojektet Somos.

Possibilitas långsiktiga strävan är att utvecklas som produktionsbolag och bli en etablerad aktör inom svensk- och spanskspråkigt kulturliv.