Science Park Halmstad AB

Moliday – Smart TV på riktigt !

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2013 08:41 CEST

Moliday, den första plattformen där användaren får tillgång till TV kanaler, sina sociala medier, nyheter, musik och film på en och samma plats, lanseras idag.

Molidays utbud är paketerat nationellt men användaren har tillgång till de internationella aktörerna genom ett enkelt klick. De olika medieleverantörerna erbjuder allt från Live och On-Demand innehåll till kompletta serier/filmer och via plattformen kan man enkelt interagera med vänner och dela sin upplevelse via Facebook och Twitter.*

Moliday lanseras samtidigt i följande länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Schweiz, Storbritannien, Nederländerna, Irland, Italien, Frankrike, Spanien samt USA.

”Via Moliday får medieleverantörerna mer uppmärksamhet, fler besökare och viktigast av allt fler tittare”, säger Anders Nilsson, Moliday's grundare. ”Fram tills nu har medierna saknat en plattform där användare kan hitta allt de gillar och använder – som en smartare Smart TV. Byta kanal eller medieleverantör är inte enkelt idag, man behöver antingen flera olika ”appar” eller så bläddrar man i sina bokmärken och det är varken tillräckligt snabbt eller enkelt. Moliday erbjuder en betydligt smidigare lösning”.

Svar på rådande trender

”Vi har skapat denna plattform som ett svar på rådande trender, nämligen att användare konsumerar mer innehåll online och fler och fler leverantörer adderar mer Live- och On-Demand material”, berättar Anders. ”Moliday presenterar de olika media aktörerna i ett behändigt och enkelt format som de flesta känner igen, det ökar både konsumtion och interaktion, vilket främjar alla parter”.

Förbättrad medieupplevelse

Moliday lanseras med följande tjänster:

Screens

- Funktionen som tillåter flera fönster/kanaler aktiverade samtidigt.

- Genom ett enkelt knapptryck, kan användaren dela/länka till det hon tittar på just nu.

Music

- Sökfunktion som bygger din egen musikvideo spellista efter artist eller genre.

De sista två funktionerna kommer inom kort att färdigställas, nämligen att ge användaren möjlighet att skräddarsy sin egen Moliday och ”Snap shot”. Nästa steg blir fjärrkontroll.

Moliday lanseras i en betaversion för utvärdering och finjustering i steg 1, nya funktioner kommer adderas löpande.

*(g+ kommer att adderas i september)

För mer information är ni välkomna att kontakta:

Anders Nilsson

anders@moliday.com

T. +46 (0)35 21 68 00

M. +46 (0)706 555 160

www.moliday.com

Moliday startades hösten 2012 och är baserade i Halmstad. Projektet består av ett litet team med bakgrund från media och webb- sektorn. Moliday har utvecklat och driver www.moliday.com som är kort sammanfattat Smart TV för Internet.