Lindex AB

MOM - höstens nya kollektion på Lindex

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2003 09:21 CEST

I höst lanseras Lindex nya kollektion för blivande mammor med namnet Mom. Höstens nya mammakollektion kommer att finnas på ett urval av Lindex butiker från och med tredje veckan i augusti.

- Det är viktigt att tänka på en blivande mammas vardag när man planerar en kollektion för henne, säger Catrin Gujer, inköpare på Lindex. - Jag är själv mamma och kommer väl ihåg hur det var att vänta barn, och vilka krav jag ställde på mina kläder, säger Catrin.

Speciellt när det första barnet är på väg vill de blivande mammorna gärna fortsätta med sin invanda klädstil. Kläderna måste dock fungera även med en allt större mage. När man sedan väntar barn nummer två är kraven på bekvämlighet större. Det första barnet kryper eller springer omkring och vill att mamman deltar i tuffa och kanske ibland lite stökiga lekar, då vill det till att mammakläderna fungerar även i denna vardag. Det är definitivt mycket att tänka på när mammakläderna planeras och köps in.

Intervjuer med blivande mammor
På Lindex har arbetet med den nya mammakollektionen pågått ett bra tag. Bland annat har blivande mammor intervjuats under flera tillfällen för att säkerställa att så många av deras önskemål som möjligt blir tillgodosedda i den nya kollektionen.

En viktig aspekt har till exempel varit valet av material. I väntans tider vill vi helst ha material som är mjuka, smidiga och följsamma, men samtidigt är det viktigt att materialen andas och inte känns för varma - därmed är syntetmaterialen mer eller mindre bannlysta i kollektionen. I höstens mammakollektion på Lindex får vi se en hel del bomullstrikå och de flesta vävda materialen är med stretchinslag. Allt för att plaggen skall kännas bekväma och tillåta att den blivande mamman växer en del under sin graviditet.

Ytterligare aspekter som kommit fram i intervjuerna är vikten av att mammakläderna är enligt den rådande modebilden och samtidigt kvinnliga. Det känns helt rätt för de blivande mammorna att bejaka den nya kroppsformen. Topparna till exempel får gärna vara kroppsnära, men helst inte för korta - att toppen räcker över hela magen är viktigt. Samtidigt vill många ändå bära en ledigare skjorta, tunika eller en tröja över den kroppsnära toppen.

Allra först under sin graviditet behöver den blivande mamman oftast nederdelar. Att byxorna och kjolarna har ett bra och bekvämt "tillväxtsystem" har designern och direktrisen för Lindex mammakollektion tittat extra noga på. Kollektionens denimbyxor har till exempel dragkedjan i sidsömmen, allt för att en dragkedja mitt på magen, när magen väl har blivit större, eventuellt skulle skava på den känsliga huden på magen. Byxorna i kollektionen har funktionella detaljer som reglerbara band i sidorna för att midjemåttet lätt skall kunna anpassas till den växande magen.

Även i andra delar av kollektionen finns det gott om funktionella detaljer som till exempel dragkedjor i sidsömmarna på den vita basskjortan i bomullstretch eller den asieninspirerade snedknäppta toppen med reglerbar vidd.

Färgskalan för höstens mammakollektion är koncentrerad: en del av kollektionen är enkelt svart och offwhite och den andra delen har mörkt denimblått, khakibeige, kittbeige och som effektfärg rött.

Prisnivån på mammakläderna följer samma linje som de övriga kollektionerna på Lindex.

Byxorna på skissen är i tvättad bomullskvalitet med manchesterdetaljer, reglerbar midja och benlängd samt trikådel över magen. Den gallerstickade tröjan med bekväm vidd och längd som räcker väl nedanför magen.

Kontaktpersoner, Lindex:
Kirre Sjödén, pressansvarig