Eskilstuna konstmuseum

Pressvisning 28 oktober 2010, kl 14.00 i konstnärernas närvaro

Vernissage lördag 30 oktober 2010, kl. 13.00-16.00
Kl 13.00 Jordi Arkö, konstnär, inviger utställningen

Moment – åtta svenska grafiker är en utställning som kommit till tack vare
Carl-Axel Valéns stiftelse. Stiftelsen bildades år 2006 och delar ut fyra olika stipendier: Peter Dahls stipendium (måleri och skulptur), Åsa Bengtssons stipendium (textil), Erik Höglunds stipendium (glas, metall, keramik m.m.) och Jordi Arkös stipendium (grafik). Det sistnämnda stipendiet delas nu ut för första gången. I samband med stipendieutdelningen invigs utställningen Moment – åtta svenska grafiker med stipendiaternas verk.

Medverkande konstnärer/stipendiater
NINA BONDESON
URBAN ENGSTRÖM
ALEXANDRA KERN
FREDRIK LINDQVIST
MINAKO MASUI
GUNNAR NEHLS
JENNY OLSSON
JOHN RASIMUS

”Utställningstiteln Moment – tidpunkt, ögonblick är naturligtvis inte en bestämning som är tagen ur luften. Ordet ligger på behörigt avstånd från ’momentana’ det hastigt övergående. Här härleds allting i stället från det latinska ’momentum’ – det som sätter i rörelse! Flera av konstnärerna i den här utställningen sätter den
svenska grafiken i rörelse. Deras verk utgör positionsbestämningar. Idévärldar synliggörs och mänskliga tillstånd framkallas. Avläsningen av deras – och de samtida kollegornas – bildvärldar ger oss stora möjligheter att kunna upphäva det entydigas tyranni, förenklingarnas världsbilder. Här hyllas mångfald, öppenhet och här erbjuds ögonöppnande upptäcktsfärder. All viktig konst har ju till slut bara ett mål – vilket gäller både för konstnären och betraktaren – att göra oss seende!”
Thomas Kjellgren, chef för Kristiansstads konsthall, ur utställningskatalogen som är producerad av Eskilstuna konstmuseum.

Pressinfo och bilder
Pressinfo och högupplösta bilder finns att ladda ner från Eskilstuna konstmuseums digitala pressrum via följande länk: http://eskilstuna.se/konstpress

Om du önskar rekvirera utställningskatalog, vänligen mejla namn och adress till madelene.unneberg@eskilstuna.se

Kenneth Åström, konstmuseichef och ledamot i Carl-Axel Valéns styrelse, tfn:
070-316 38 06 alt kenneth.astrom@eskilstuna.se

Jarl Hellichius, ordförande Carl-Axel Valéns stiftelse, tfn 016-35 71 83