LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Mona Hagi (18) representerar Sveriges unga på FN:s klimatkonferens COP22 i Marrakesh

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2016 07:52 CEST

18-åriga Mona Hagi från Borås har av styrelsen i LSU - Sveriges ungdomsorganisationer valts att företräda Sveriges unga på FN:s klimatkonferens COP22 i Marrakesh i år. Mona har sin bakgrund i Grön Ungdom, där hon bland annat är engagerad som styrelseledamot i Grön ungdom väst. Mona Hagi kommer att ingå i den svenska delegationen och kommer under hösten att konsultera ungdomsorganisationer och lyfta ungdomsperspektiv i klimat- och miljödebatten.

Drygt ett år efter klimattoppmötet i Paris inleds FN konferensen för 2016; COP22 i Marocko. Det är vid COP22 som det verkliga arbetet börjar. Om klimattoppmötet i Paris 2015 handlande om att skicka ut en signal till olika aktörer om att det är dags att ta klimatförändringarna på allvar, kommer klimattoppmötet COP22 i Marrakesh handla om att göra verklighet av de löften som länder har antagit.

Nu gäller det att koppla avtal och olika länders löften med vetenskap, företagande och innovation. Jag ser framemot att bidra till detta som representant för Sveriges unga på COP22, säger Mona Hagi.

Den svenska ungdomsdelegaten till COP22, Mona Hagi, finns tillgängliga för media under hela uppdraget både för att berätta om uppdraget och för att delta i samtal om klimat- och miljöfrågorna, samt om klimattoppmötet i Marrakesh. Uppdraget pågår året ut.

Johline Z. Lindholm, Kommunikatör, LSU – Sveriges ungdomsorganisationer
johline.lindholm@lsu.se
073 - 460 24 47

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.