Mona Sahlin reser till Mellanöstern

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2011 10:00 CET

Den 21-24 februari reser Mona Sahlin till Mellanöstern. Syftet med resan är att följa upp arbetet i Eminent Persons Group on Middle East och i partiet. Det handlar bland annat om de krav som ställdes av EPG på EU i december som gäller bland annat stopp för bosättningar och Östra Jerusalem som framtida huvudstad i Palestina.
I samband med sin resa kommer Mona Sahlin att få en särskild visning av hur ockupationen slår mot Östra Jerusalem, genom besök i Sheikk Jarrah och Silwan där palestinier tvingas lämna sina bostäder som intas av bosättare, alternativt att husen rivs ner.
Mona Sahlins program i Palestina och Israel

Måndag 21 februari
Möte med nätverk av unga progressiva politiska ledare i Israel
Middag med Zahava Gal-On, framstående fd MK från Meretz och Tamar Zandberg , Tel Avivs kommunfullmäktige
Tisdag 22 februari Under förmiddagen möte med Micha Harish, tillförordnad partiledare, Labour och med Tzipi Livni, partiledare och tidigare utrikesminister, Kadima.
Under eftermiddagen möten med President Abbas, Premiärminister Salam Fayyad
och Hanin Khoury Fatah Youth .
Onsdag 23 februari Möte i Ramallah med Fatahs utrikeskommissionär Nabeel Shaat
Besök i Nablus: Projekt med lokala kvinnor, Nablus
Amáary, flyktingläger, lokalt partiprojekt i Ramallah för att stödja demokratisering i Fatha
Torsdag 24 februari Förmiddagen besök i Östra Jerusalem med Dan Seideman, för att se hur ockupationen slår, inklusive besök i Sheeik Jarrah och Silwan.

Kontaktpersoner/medföljande:
Info om resan: Ann Linde, internationell sekreterare, +46706629103