Socialdemokratiska studentförbundet

Mona Sahlins avgång förändrar inget

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2010 18:03 CET

Mona Sahlins avgång löser inga av de utmaningar som vårt parti står inför och Socialdemokratiska studentförbundet är bestörta över hur processen har beslutats och genomförts. Att vår politik med nödvändighet måste omprövas är självklart, i synnerhet med tanke på vårt valresultat. Eftersom politik och person är omöjligt att särskilja delar vi SSUs och flera andras åsikt att den yttersta partiledningen måste ställa sina platser till förfogande i och med en mellankongress. Partiledningen ger nu sken av att problemet med ledarskapsfrågan är löst. Den har i själva verket bara sopats under mattan.

Med ursäkten att snabbt välja en ny partiledare kommer mellankongress hållas i slutet av mars. Inför en sådan viktig kongress måste det ges extra tid för en ordentligt politisk diskussion och möjlighet för nya företrädare att träda fram. I likhet med SSU kräver Socialdemokratiska studentförbundet att kongressen hålls i maj eller juni.

”Att skylla valresultatet på Mona Sahlin är inget annat än en dålig ursäkt, ansvaret är bredare och Sahlins avgång innebär inte någon förnyelse.”

/Magnus Nilsson, ordförande för Socialdemokratiska studentförbundet

Socialdemokratiska studentförbundet kräver att den fortsatta processen för att välja en ny partistyrelse samt partiledning genomförs långt mycket mer demokratiskt och att alla delar av vårt parti blir involverade. Att Mona Sahlin nu hängs ut som ytterst ansvarig för vår valförlust är felaktigt och riskerar att förvandla Socialdemokratiska partiet till en arena där personstrider ställs framför sunt förnuft.

Kontakt:

Magnus Nilsson, ordförande för Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.