Piab AB

Monteringselement för EOAT (End of arm tooling) och hanteringsmaskiner

Press Release   •   Jun 11, 2013 15:03 CEST

Underlättar installation av sugkopp på aluminiumprofil

Piab, en ledande leverantör av vakuumteknologi för industrin, lanserar en serie monteringselement som erbjuder användaren ett enkelt sätt att installera sugkoppar och tillbehör i rätt arbetsställning utan att kostsam ingenjörstid eller sourcing från en annan leverantör behövs.

Hela programmet består av monteringsfästen, nivåjusterare, fjäderfästen och sugkoppsförlängning.  Delarna är designade för att passa ihop för olika storlekar och användningsområden.

Monteringsfästena är tillverkade av stål och passar för montering på aluminiumprofiler. De kan justeras horisontellt (x-riktning) och låsas mot aluminiumprofilen med de två medföljande skruvarna.  De finns i två olika längder.

Nivåjusterarna har en lång utvändig gänga med dimensioner som används för att justera sugkoppens position uppåt/neråt (y-riktning). Genom att dra åt de två gängade låsbultarna klämmer nivåjusteraren fast på monteringsfästet. Nivåjusterarna är ihåliga och har en inre luft-/vakuumkanal.

Om koppens placering behöver förlängas vertikalt (y-riktning) kan en sugkoppsförlängning anslutas till nivåjusteraren eller fjäderfästet. De är så klart ihåliga och har en inre luft-/vakuumkanal.

Fjäderfästet gör det möjligt att hantera olika höga objekt och den extra långa slaglängden, som finns för alla storlekar, utökar möjligheten att hantera delar med utmanande geometrier.

Delarna är lätta att montera på flera olika standardiserade profilsystem i aluminium och är inte enbart lämpade för ett profilmärke.  All delar i samma storlekskategori passar perfekt ihop och bildar på så sätt en lätthanterlig, kompakt och flexibel/justerbar monteringssats för sugkoppar. Monteringsfästen i stål hanterar över tid dynamiska krafter bättre än aluminiumfästen och ökar på så sätt gripdonets tillförlitlighet och noggrannhet. Nyckelgrepp på nivåjusterare och sugkoppsförlängningar gör att man undviker rotation vid anslutning till vakuumportar och underlättar på så sätt installationen.

Piab grundades 1951 och har tagit fram innovativa lösningar som förbättrar energieffektiviteten, produktiviteten och arbetsmiljön hos vakuumanvändare runt om i världen.
Som en tillförlitlig partner till många av världens ledande tillverkare utvecklar och tillverkar Piab en komplett uppsättning av vakuumpumpar, vakuumtillbehör, vakuumtransportörer och sugkoppar för ett stort antal processer inom automatiserad materialhantering och fabriksautomatisering.
Piab använder COAX®, en helt ny dimension inom vakuumtekniken, i många av sina ursprungliga produkter och lösningar. COAX® cartridge är mindre, energieffektivare och tillförlitligare än konventionella ejektorer, och kan integreras direkt i maskinerna. Detta möjliggör konstruktion av ett flexibelt modulärt vakuumsystem.
Piab har en världsomspännande organisation med dotterföretag och distributörer i fler än 50 länder, med huvudkontor i Sverige.