Länsförsäkringar

Moody's ger Länsförsäkringar AB och Länsförsäkringar Sak höga och förbättrade kreditbetyg

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2003 14:17 CET

Länsförsäkringar AB får kreditbetyget A3 med utsikten "stable" av kreditvärderingsföretaget Moody's. Det är en förbättring från den tidigare utsikten, "negative". För första gången har Moody's även värderat Länsförsäkringar Sak som får betyget A2 med utsikten "stable".

- De höga kreditbetygen är ett bevis på vår finansiella styrka och vårt goda ekonomiska resultat, framförallt den ökade effektiviteten. Detta ger oss förutsättningar för ytterligare marknadstillväxt inom både bank och försäkring, säger Jonas Bjerre, controller i Länsförsäkringar AB.

Enligt Moody's är Länsförsäkringar ABs kreditbetyg ett resultat av bolagets goda kon-solidering och det förbättrade resultatet för hela länsförsäkringsgruppen. Moody's noterar också att Länsförsäkringar AB framgångsrikt sänkt kostnaderna.

Kreditbetyget för Länsförsäkringar Sak är, enligt Moody's, resultatet av bolagets viktiga roll i länsförsäkringsgruppen och den finansiella styrkan. Länsförsäkringar Sak uppvisar en god lönsamhet och överlag förbättrade nyckeltal.

Länsförsäkringar AB ansvarar för länsförsäkringsgruppens strategiska utveckling och är dess utvecklings- och servicecenter. Länsförsäkringar Sak är ett dotterbolag till Länsförsäkringar AB. Länsförsäkringar Sak bedriver affärs-, utvecklings- och serviceverksamhet på uppdrag av de 24 länsförsäkringsbolagen. Affärsverksamheten omfattar framförallt länsförsäkrings-gruppens gemensamma återförsäkringslösningar.

Aktuell rating Länsförsäkringar:

Bolag Standard & Poor's Moody's
Länsförsäkringar AB A-/stable A3/stable
Länsförsäkringar Sak A/stable A2/stable
Länsförsäkringar Bank K1/BBB+/stable -
Humlegården A/stable -

För ytterligare information, kontakta:
Jonas Bjerre, controller Länsförsäkringar AB 08-588 417 32
jonas.bjerre@lansforsakringar.se 073-964 17 31

Mikael Östlund, informationschef Länsförsäkringar 08-588 410 94 mikael.ostlund@lansforsakringar.se