SAS

Moody's nedgraderar SAS kreditbetyg ett steg och ändrar utsikterna till stabila

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 08:38 CEST

Det amerikanska kreditvärderingsinstitutet Moody's Investor's Service har i dag nedgraderat SAS kreditvärdighet från Ba3 till B1 för företagets "senior implied rating", en nedgradering av kreditbetyget med ett steg. Moody's har också ändrat utsikterna från "negativ" till "stabil".

Bakgrunden till ändringen av utsikterna till "stabila" är att Moody's bedömer att Turnaround 2005 går som planerat och ger de resultat som är utlovade. Moody's erkänner också det starka stöd SAS har haft från fackföreningarna för att genomföra de nödvändiga förändringarna i kollektivavtalen. Kreditvärderingsinstitutet är också positiva till det begränsade kapitalbehovet SAS koncernen har framöver samt det program för kapitalfrigörning som pågår. Slutligen bedömer Moodys det starka engagemanget från SAS koncernledning i förändringsprocessen som positivt.

Nedgraderingen har sin bakgrund bl.a. i den generellt svaga marknaden för affärsresor och pressade priser samt ökad konkurrens och medförande överkapacitet inom den skandinaviska marknaden, kombinerat med något svagare finansiell position.

SAS koncernen är i en situation med god kassalikviditet och bra tillgång till outnyttjade kontrakterade lånelöften. Den förändrade kreditvärdigheten inverkar inte på SAS koncernens existerande låneportfölj.

Sture Stølen, Head of SAS Group Investor relations + 46 8 797 1451

SAS GROUP INVESTOR RELATIONS