SPR

Mordbrandsattack mot lantbrukare i natt

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 12:41 CEST

Under natten till tisdagen fick en lantbrukare i Västergötland se delar av sin fastighet brinna ner till grunden. Polisen har säkrat spår på platsen och rubricerar ärendet som misstänkt mordbrand. Branden ska ses i ljuset av att lantbrukaren tidigare på dagen i en radiointervju talat om sina planer på att starta ett minklantbruk.

-  Det är dags att våra politiker talar klarspråk om vad man vill prioritera. Vad vill man helst ha – ungt företagande eller ungdomskriminalitet? säger Johan Dalén, vd för branschorganisationen Svensk mink.

- Det talas om problem med hög ungdomsarbetslöshet, men här har vi en ung entreprenör som är beredd att belåna sig för betydande belopp, anställa andra ungdomar och skapa både arbetstillfällen och tillväxt. Och han är inte ensam, åtskilliga lantbrukare i landet befinner sig just nu i samma situation. Sådana initiativ vill djurrättslobbyn stoppa med våld och hot, enbart på grund av en personlig åsikt.

Djurrättsorganisationer har den senaste tiden via facebook lagt ut namn och kontaktuppgifter till nyetablerade minklantbrukare och uppmanat sina medlemmar att göra vad de kan för att stoppa dem. Brandattentatet kom natten efter att lantbrukaren ställt upp på en radiointervju om sin nyetablering, och polisen misstänker därför djurrättsaktivister för dådet.

- Djurrättslobbyn vill till varje pris stoppa all djurhållning i Sverige, för att den inte stämmer överens med deras värderingar. Det är som om glutenintoleranta skulle bränna ner ett välskött bageri för att de inte gillar brödet där. Vill vi ha ett samhälle där enskildas personliga uppfattningar får styra vad folk ska jobba med och vilken verksamhet som ska få finnas? Den här sortens ideologiska dåd är förstås ett omedelbart hot mot demokratin, säger Johan Dalén.

Svensk minknäring befinner sig för närvarande i en expansiv fas, med goda priser och enorm efterfrågan på naturprodukter. Medan Europas industrisektor backade med någon procent förra året, ökade pälsbranschen för tredje året i rad med runt 25 %, och därför har nu många, både befintliga och nyetablerade, lantbrukare under det senaste halvåret bestämt sig för att satsa på minklantbruk. Men etableringarna har alltså tyvärr också tilldragit sig aktivisternas uppmärksamhet, djurrättsorganisationerna försöker med alla medel att stoppa utvidgningen.

-  Sverige har nu en unik situation att, mitt under den ekonomiska krisen, snabbt få både ökad tillväxt och arbetstillfällen. Men då är det oerhört viktigt att samhället och våra politiker snabbt går ut och markerar att det som just nu sker är oacceptabelt, och att man föredrar ungt företagande framför ungdomskriminalitet. Om man inte kraftfullt agerar, sviker man unga seriösa näringsidkare och sänder signalen till andra unga att företagande inte lönar sig.

Brotten är dokumenterade och polisanmälda, men farmaren önskar för sin familjs skull avstå från uttalanden. För kontakt och frågor i ärendet och bildmaterial hänvisas därför till Svensk mink:s vd Johan Dalén. Han kan kontaktas på 0733-82 97 69, eller via e-post: johan.dalen@svenskmink.se.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakta om näringen: Pälssektorn har de senaste tio åren gått bättre än någon annan bransch i Europa. De senaste tio åren har världsproduktionen mer än fördubblats, från 30 till 61 miljoner skinn, samtidigt som priserna nästan tredubblats. Förra året exporterade Sveriges minkbönder för runt 800 miljoner, en siffra som med nuvarande prisuppgång ser ut att kunna tangera miljardvallen i år. Det finns heller ingen konkurrenssituation i branschen. Eftersom i stort sett allt som produceras går på export, skulle Sveriges minkbönder kunna vara dubbelt så många, utan att det påverkade lönsamheten med en enda krona.