Moderaterna

Morgan Johansson har ansvar för ökande ohälsa bland barn och ungdomar

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 10:43 CET

Riksdagsledamot
Cristina Husmark Pehrsson
070 - 343 96 45

- Socialstyrelsens lägesrapport konstaterar att alkoholmissbruket bland unga ökar och att antalet självmordsförsök i denna grupp stiger. Det är en allvarlig varningssignal.

Det säger den moderata riksdagsledamoten och sjukvårdspolitiska talesmannen Cristina Husmark Pehrsson.

- En viktig förklaring kan vara utbredningen av svartspriten som i allt större utsträckning tränger ut Systembolagets försäljning. Ett tungt ansvar vilar här på Morgan Johansson som inte har lyckats få med sig sina vänner i vänsterkartellen på en anpassning av alkoholskattesatserna.

- Kombinationen av fri rörlighet av alkohol över gränserna och höga svenska alkoholskatter är förödande för barn och ungdomar. Medan alkoholmissbruket minskar i andra grupper, blir problemen allt större i denna åldersgrupp.

- Moderaterna har tidigare presenterat förslag för att minska den illegala alkoholhanteringen. I en gemensam borgerlig motion (2004/05:So25) presenteras förslag för att stärka polisens arbete mot illegal alkoholhantering och informationsinsatser som syftar till att minska den skadliga alkoholkonsumtionen.

Oscar Hållén
Pressekreterare, Moderata samlingspartiet