Accent Equity Partners Aktiebolag

Morthen Johannessen ny koncernchef i Candyking Holding AB

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 11:11 CET

Morthen Johannessen har utsetts till ny koncernchef och Group CEO i lösgodisföretaget Candyking/Karamellkungen. Morthen Johannessen har sedan i höstas varit tf koncernchef och Group CEO. Han var dessförinnan styrelseledamot i bolaget.

Morthen Johannessen har över 20 års internationell erfarenhet från branschen lättrörliga konsumentvaror i bolag som Mars Inc (Marketing & Sales Director) och PepsiCo (VD för Nordic + Western Europe).

För ytterligare information, v g kontakta Jan Ohlsson, styrelsens ordförande, telefon 08-545 073 00.

Karamellkungen/Candyking är marknadsledare på lösgodis i Finland, Norge, Sverige och Storbritannien. Företaget grundades 1984 under namnet Karamellgrossisten i Sverige AB och bytte 1995 namn till Karamellkungen AB. Företaget erbjuder dagligvaruhandeln, biografer, nöjesparker och servicestationer ett helhetskoncept av plockgodis med marknadsaktiviteter, displaylösningar, service och säljstöd. Det internationella företagsnamnet för Karamellkungen är Candyking. Företaget ägs av Accent Equity 2008 och EQT Expansion Capital I. Omsättningen beräknas under innevarande räkenskapsår uppgå till ca 1,7 miljarder kronor. Företaget har ca 800 anställda.
Ytterligare information: www.candyking.com