Mossagården

Mossagårdens upplevelsefestival kommer igen!

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 21:37 CET

Den 18-20 juni 2010 följer Mossagården upp fjolårens festivalsuccé! Den spännande tredagarsfestivalen kommer precis som föregående år att vara inriktad på hela familjen med skön musik, ekologisk mat i massor, aktiviteter för alla åldrar, stora och små djur och ett festivalområde i en annorlunda miljö. I år satsas det ännu mer på barnen med Trollmor, trädfé, trädberätterska, spel & lekar, fler hästar - stora som små, riddarspel, klättervägg, instrumentverkstad i skogen, barnteater, gotländska lekar och pyssel mm.

-  Vi fick en sån otroligt positiv respons förra året att vi ville genomföra detta igen, berättar festivalgeneralen Ebba-Maria Olson. Visionen är att skapa en glad festival och i år vill vi erbjuda ännu fler aktiviteter för barnfamiljer. Festivalen ska vara ett naturligt sätt att umgås och utforska musik, kultur och ekologi tillsammans.

Opera är ett nyinslag under Mossagårdsfestivalen 2010. Begåvade operasångare kommer - tillsammans med den dramatiska sopranen Maria Hintze - att sjunga operaduetter i skogen. Faktiskt kommer hela festivalen till viss del att flytta ut i skogen. Inför årets festival har en ny affisch handmålats av konstnären Johan Liljemark och ordoraklet Bob Hansson kommer under utvalda klockslag att hålla workshops i “slottet”. Och nej – det handlar inte om Kungliga slottet, men för er som vill följa Kronprinsessan Viktorias bröllop finns det en storbilds-TV på området!

I år välkomnar vi speciellt våra danska turister och på festivalen kommer sagoberättare såväl som utvalda festivalkockar att prata flytande danska. Mossagårdsfestivalens ”stammisar” kommer förstås tillbaka; nyss nämnda musikpoeten Bob Hansson, stand-up komikern Peter Wahlbeck, skönsjungande jazzmusikern Miriam Aïda, nyligen skivaktuella singer-songwritern Nilla Nielsen, skönrockande Psyckadeli, glädjespridaren Peter Elmberg och de talangfulla 15-åriga Veberödstjejerna från bandet VA!? Festivalledningen lovar att leverera några överraskande musiknyheter framöver:

-  Det är jätteroligt att anordna en festival, utbrister festivalgeneralen Ebba-Maria Olson. Alla man talar med tycker det är spännande att någonting så stort kan ske ute på landsbygden, i lilla Veberöd. Vi som jobbar med det här -  från inbjudna artister till Mossagårdens egna kunder -  delar på en liknande livssyn som vi vill dela med oss av. Festivalen blir ett gemensamt firande av det ekologiska värdet!

För mer info, kontakta Ebba-Maria Olson
E-post:  ebba@mossagarden.se

Pressbilder går att ladda ner här.

Mossagårdsfestivalen – en kort presentation

Mossagårdsfestivalen hade sitt premiärår år 2008, i samband med Mossagårdens 10-års jubileum med prenumerationstjänsten på ekologiska frukt- och grönsakslådor. Mossagårdsfestivalen är en unik festival för den är en ekologisk festival! Det erbjuds massor av bra musik på två scener, varvat med stand-up comedy, barnteater, eldshow, en rad naturvandringar och seminarier, live ekograffiti, ekomarknad, utställningar, biospa och givetvis välsmakande ekologisk mat och dryck i mängder! Speciellt för Mossagårdsfestivalen är också att det är en festival för hela familjen och alla kan finna något som lockar. Tanken är att man ska kunna njuta av en härlig sommarfestival samtidigt som man blir inspirerad i miljöns tecken!

Mossagården Eko AB består av ekologiskt jordbruk, gårdsbutik och leverans av ekologiska grönsaker direkt till ett sextiotal skolor och företag i närområdet. Det största verksamhetsområdet är möjligheten att beställa grönsaks- och fruktlådor via nätet, ett koncept som Mossagårdens VD Ebba-Maria Olson introducerade på den svenska marknaden redan 1998.