Motala Verkstad Group

Motala Verkstad Group får ny ekonomichef

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2015 08:00 CEST

Mikael Brate blir från den 5 oktober Motala Verkstad Group AB:s (MVG) ekonomichef. Han är civilingenjör inom industriell ekonomi från Linköpings universitet och kommer närmast från motsvarande tjänst på CTT Systems AB. Han har också arbetat för Camfil Component AB, Capgemini Consulting och Catech AB i liknande roller. Han efterträder Håkan Dahllöf, som varit tillförordnad ekonomichef i gruppen.

Rekryteringen av Mikael Brate är ett led i skapandet av en ny ledningsstruktur med den nye VD:n Björn Lifvergren vid rodret.

”Bolaget etablerar nu en plattform för framtida expansion trots att konjunkturen i nuläget är relativt svag”, säger Björn Lifvergren, VD Motala Verkstad Group AB.

"Det känns hedrande att få förtroendet att bli ekonomichef för MVG AB, med ett så anrikt dotterbolag som AB Motala Verkstad i gruppen. Resan framöver blir säkert utmanande på olika sätt, men det känns som en stimulerande utmaning som kan bli mycket bra”, säger Mikael Brate.

För mer information, kontakta:

Björn Lifvergren, VD Motala Verkstad Group AB, tel: 070-091 99 82 alternativt

0141-22 99 82, e-post: bjorn.lifvergren@mvg.se

Motala Verkstad Group (”MVG”) är en verkstadskoncern med kärnkompetens inom bearbetning, tillverkning och kvalificerat montage av tunga industriella system och produkter.

MVG består av tre bolag: Motala Train, Motala Verkstad och Fosie Mekaniska, som alla har ett lång förflutet inom svensk industri och är idag ledande inom sina respektive områden.

Verksamheten är uppdelad inom två områden: Järnvägsfordon och Verkstad (Medicinsk teknik, Olja & Gas, Marint, Infrastruktur och Industri)

Bolagets affärsområden är väl fördelade på etablerade marknader såväl som expansiva nyare branscher vilket ger stabilitet och tillväxt.

Omsättningen är cirka 350 MSEK och gruppen har för avsikt att öka volym och lönsamhet genom främst hög tillväxt inom tågverksamheten, expansionsmöjligheter inom industriella segment samt på längre sikt inom olja och gas och företagsförvärv.