Aspelin Motek

Motek lanserar flexibelt modulkoncept från Protool där vinkelslip kan bli komplett kap- och slipsystem

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 12:36 CET

AGP 125 är beteckningen på en kraftig vinkelslip från Protool. Efter att Protool utvecklat ett brett tillbehörsprogram utgör AGP 125 också kärnan i ett nytt modulkoncept som gör att vinkelslipen kan byggas ut till kompletta kap- och slipsystem. De nya systemlösningarna innebär att Aspelin-Motek AB (Motek) i Eskilstuna fortsätter att hålla ett högt tempo när det gäller lanseringen av nyheter från Protool.

Sedan Motek hösten 2009 tog över den svenska agenturen för tyska Protools program har utvecklingen  varit snabb och programmet har breddats kraftigt under det senaste året. Protool ingår i den tyska koncernen TTS Tooltechnic Systems AG (som även äger Festool), och varumärket står för verktyg och maskiner som utvecklats speciellt för tuffa arbetsförhållanden. Kenny Thorén som är VD för Aspelin-Motek menar att lanseringen av systemkonceptet runt vinkelslipen Protool AGP 125 innebär att Motek på ett ännu bättre sätt kan svara upp mot kundernas behov av kostnadseffektiva och flexibla lösningar.

-          Att vi kan erbjuda kompletta paketlösningar som utgår från en och samma grundmodell av en vinkelslip ger många fördelar inte minst därför att användningsområdet blir så brett. För ett företag som har behov av att både slipa, kapa och även spåra i t ex betong reduceras investeringskostnaderna i och med att men inte behöver köpa flera olika maskiner för att klara alla arbetssituationer, säger Kenny Thorén i en kommentar till lanseringen.

Effektivt kapsystem med Protools styrskena

Protool AGP 125-14 D är beteckningen på paketlösningen för kapning, men också spårning i exempelvis betong. Lösningen gör det möjligt att kapa cementplattor, kakel, marmor och även stålplattor. Arbetet underlättas och precisionen blir hög genom möjligheten att använda Protools styrskena som också är fullt kompatibel med andra tillbehör i det nya systemkonceptet. Det finns även andra funktioner, t ex kapindikator och hjul för enkel förning, som förenklar kapningen. Säkerheten blir också hög genom bl a en kickback-stop som slår av motor om slipskivan fastnar och funktionen restart-cut-out som hindrar att maskinen startar automatiskt efter strömavbrott. (Dessa två säkerhetsfunktioner gäller också i utförandet som slipsystem).

Fakta om Protool AGP 125 som kapsystem: Energiförbrukning – 1400 W, Varvtal – 11.000 varv/min, Maxkapacitet kapning – 27 mm, Kapacitet med styrskena – 22 mm, Diameter kapskiva – 125 mm, Vikt inkl. dammskydd – 4,4 kg.

Protool har även gjort det möjligt att bygga ut AGP 125 till ett slipsystem. Denna paketlösning är främst ett komplement till Protools särskilda maskinprogram för fräsning och slipning (RenoFix RGP), och tanken med Protool AGP 125 som slipsystem är att på ett enkelt sätt tillgodose även de behov av slipning som ofta kan uppstå. Till lösningen används samma slipskivor som till Protool RGP 130 och exempel på användningsområden är vid slipning av betong och sten, och för borttagning av målarfärg och lim. Valmöjligheter mellan olika slipskivor gör att slipsystemet klarar slipning av såväl gammal och mycket hård betong som avjämning av färska betongrester.

Fakta om Protool AGP 125 som slipsystem: Energiförbrukning – 1400 W, Varvtal  3.500 – 11.000 varv/min, Diameter slipskiva – 125/130 mm, Vikt inkl. dammskydd 2,7 kg.

Motek har sedan en tid en egen kanal på YouTube. Här visas många maskiner ”in action”, bl a de från Protool, med demonstrationer av teknik och användningsområden. Besök gärna kanalen via länken: http://www.youtube.com/moteksverige

Bilder och annat pressmaterial finns på www.motek.se under ”Media/Press”. För mer information kontakta:

Om Prootol och produktrelaterad frågor: Daniel Forslund, marknadskoordinator, Aspelin-Motek AB, tel 016-200 20 05, mobil: 076-54 52 005, mail: daniel.forslund@motek.se

Om Aspelin-Motek AB och företagsrelaterade frågor: Kenny Thorén, VD, Aspelin-Motek AB, tel 016-200 20 40, mail: kenny.thoren@motek.se

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertifierat enligt ISO 14001:2 001.