Aspelin Motek

Motek lanserar tre nya Protool-modeller för fräsning och slipning av allt från trånga utrymmen till stora golvytor

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 17:14 CET

Slipning och fräsning av betong och sten samt borttagning och sanering av t ex målarrester, puts och lim är ofta både tidskrävande, smutsigt och arbetsmiljöovänligt. Eterfrågan på maskiner och verktyg som både förenklar och snabbar upp arbetet har ökat, och Aspelin-Motek AB (Motek) i Eskilstuna kan nu tillgodose det behovet genom att samtidigt lansera tre nya  fräs- och slipmaskiner.

Sedan tidigare har Motek saneringsfräsen Protool RGP 80 i sitt program (välkänd på marknaden sedan några år under beteckningen Festool SAF 750).  Modellen, som gör det möjligt att använda både fräshjul och diamantslip, används såväl inom- och utomhus i samband med sanering och borttagning av t ex puts, målarrester, lim samt utjämning av ojämnheter i betong.

Efter att Protool gjort en intensiv utvecklingssatsning kan Motek nu introducera tre nyheter i form av diamantslipmaskinerna Protool RenoFix RGP 3 och Protool RenoFix RGP 130, samt saneringsfräsen Protool RenoFix RGP 150.  I och med lanseringen har Motek ett heltäckande program som i princip täcker varje situation där det krävs fräsning och slipning. Från små och svåråtkomliga utrymmen, som t ex i trappor, till stora ytor som när hela golv på ett effektivt och arbetsmiljövänligt sätt ska fräsas rena eller jämnas ut. Då Protool arbetar efter ett koncept kallat ”Dust Free Area” kan Motek också erbjuda flera alternativ för att till de nya modellerna ansluta dammsugare med autoclean-funktion för automatisk rengöring.

Många valmöjligheter och användningsområden

De nya modellerna i Protools RenoFix-program har utvecklats för olika behov och arbetssituationer. Användningsområdet för diamantslipmaskinen RGP 3 är främst i trånga utrymmen, i trappor samt hörn och när det krävs slipning och fräsning nära kanter. Genom att RGP3 har ett flexibelt slipsystem med valmöjlighet mellan fyra olika diamantslipkoppar blir användningsområdet brett med möjlighet att effektivt avlägsna t ex elastiska material och oljebaserade färger.

Fakta för Protool RenoFix RGP 3; Energiförbrukning – 750 W, Diameter på fräshuvud/slipkopp – 35/44 mm, Varvtal (tomgång) -  18.500/min, Anslutning dammutsug – 27 mm, Vikt – 3,5 kg.

Modellen RGP 130  är en kraftfull diamantslipmaskin som utvecklats speciellt för situationer där det bl a ställs tuffa krav på effektiv borttagning och slipning av hård samt mjuk betong, avjämningsmassa och andra beläggningar på golv men också väggar och fasader. Genom att RGP 130 har ett vikbart handtag och väggstopp, samt att diamantskivan sticker ut 0,5 mm utanför slipkoppen, underlättas arbetet på väggytor samtidigt som risken för skrapskador elimineras. På RGP 130 går det också att vika upp fronten/borsten vilket ger en helt rak slipyta. På detta sätt möjliggörs slipning intill kanter som t ex i vinklarna mellan vägg/tak och vägg/golv. En finess hos RGP 130 är att varvtalet anpassas till valet av diamanslipskiva.

Fakta för Protool RenoFix RGP 130; Energiförbrukning – 1 600 W, Diameter slipskiva – 130 mm, Varvtal  3.000 – 7.700 varv/min, Anslutning dammutsug – 36 mm, Vikt – 3,8 kg.

Modellen RGP 150 är en saneringsfräs avsedd för arbeten på större golv- och väggytor. RGP 150 har ett ergonomiskt dubbelhandtag som dels underlättar fräsning av väggar, dels effektivt minskar vibrationerna. Fräsning av större golvytor underlättas av det bland ett stort antal tillbehör även finns ett specialutvecklat golvstativ för denna Protool-modell som också har ett justerbart fräs- och slipdjup. Fakta för Protool RenoFix RGP 150; Energiförbrukning – 1 600 W, Diameter slipskiva – 150 mm, Varvtal 1.000 – 2.200 varv/min, Anslutning dammutsug - 36 mm, Vikt – 5,5 kg.

Motek har sedan en tid en egen kanal på YouTube. Här visas många maskiner ”in action”, bl a de från Protool, med demonstrationer av teknik och användningsområden. Besök gärna kanalen via länken: http://www.youtube.com/moteksverige

Bilder och annat pressmaterial finns på www.motek.se under ”Media/Press”. För mer information kontakta:

Om Prootol och produktrelaterad frågor: Daniel Forslund, marknadskoordinator, Aspelin-Motek AB, tel 016-200 20 05, mobil: 076-54 52 005, mail: daniel.forslund@motek.se

Om Aspelin-Motek AB och företagsrelaterade frågor: Kenny Thorén, VD, Aspelin-Motek AB, tel 016-200 20 40, mail: kenny.thoren@motek.se

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertifierat enligt ISO 14001:2 001.