Motormännen

Motormännen nominerad till Årets Lobbyist

Pressmeddelande   •  Okt 03, 2003 12:54 CEST

Motormännen har ett uppdrag att vara sina medlemmars - och därmed bilistkollektivets - röst i samhällsdebatten.
Att plöja genom mediabruset är en konst i sig. Den som lyckas riktigt bra föräras utmärkelsen Årets Lobbyist. Nominerad till priset i år är bland andra Motormännens Riksförbund.

Det är PR-byrån Westander Publicitet och Påverkan som nominerat Motormännen. I sin motivering säger man: "Motormännen har förnyat namninsamlingen som politiskt påtryckningsmedel och gjort folkomröstningar till ett starkt påverkansinstrument för intresseorganisationer. Deras krav på folkomröstning om trängselavgifter har hittills resulterat i tolv omröstningar i kranskommunerna och ett politiskt löfte i Stockholms kommun om att en folkomröstning ska äga rum efter en provperiod".

- Vilken glädjechock för oss alla här på Motormännens huvudkontor som arbetat intensivt med folkomröstningkampanjen. Motståndet mot biltullar och trängselavgifter har ju faktiskt blivit en riktig profilfråga för Motormännen och vi var ju också oerhört snabba på banan - långt före de politiska partierna, kommenterar Motormännens informationschef Berndt Sehlstedt.

Patrik Westander på Westander Publicitet och Påvekan säger:

- Det är särskilt roligt att få nominera en lobbyingorganisation som genomfört en framgångsrik kampanj där inga pr-konsulter varit inblandade. Motormännen har föredömligt nog gjort jobbet själva.

Årets Lobbyist utses den 5 november.

Motormännens Riksförbund Informationsenheten Tel 08-690 38 00

BS