Tedestrand coaching AB

Mount Everest - och samtalsterapi kräver överblick!

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2012 10:59 CEST

Video: Mount Everest - och samtalsterapi kräver överblick!

Tittade på ett program om att bestiga Mount Everest på Kunskapskanalen, får direkt associationer med hur detta går till - och om hur vilse vi är i psykologi - och missbruksprocesserna i jämförelse.

Ska man bestiga ett berg så är förarbetet det viktiga som vanligt eftersom det är en komplex process. Det absolut viktigaste är att ha en så noggrann överblick över berget som möjligt eftersom det är en naturlag för att kunna lösa komplexa problem. Utan överblick skulle inte många ta sig upp, med överblick är det möjligt för betydligt fler om man verkligen bestämt sig och förbereder sig väl.

Alla klarar det inte ändå, samma fenomen inträffar också i den kartterapi jag bedriver. Flertalet har möjlighet att klara sig men alla gör det inte ändå. På berget sker olyckor pga. av olika orsaker trots goda förberedelser. I kartterapin sker händelser som sätter igång för starka känslor också trots överblicken som kan innebära fullständig återgång till det gamla tillståndet.

Men det som måste förstås är att utan karta eller överblick är allt för många helt chanslösa både i att bestiga ett högt berg eller att ta sig igenom svåra missbruks - och/eller psykiska problem.

De som ska bestiga dessa komplexa berg har oftast någon i bakgrunden som leder teamet och har järnkoll på överblicken. Samma roll har jag i behandlingsprocessen, järnkoll på överblicken så att jag kan "rädda liv" när det krävs.

Utan överblick är jag som terapeut lika chanslös som klienten. Skillnaden är att jag överlever och klienten riskerar att dö eller utsättas oerhörda lidanden. Tänk tanken att teamledaren för en Mount Everestbestigning inte har en övergripande koll på hur berget - och processen ser ut när teamet behöver hjälp? Jisses!

Att de första pionjärerna på Everest fick sätta livet till i många fall för att orientera sig till en karta som flertalet använder idag är den process som skapar framgång resultatmässigt.

Att fortsätta att göra samma misstag om och om igen sker bara inom områden som inte utvecklats längre än till en komplex struktur som inte alls löser problemen. När en överblick som bevisligen finns inom psykologin och är mogen att tas emot, då kommer resultaten att förändras till något som kan jämföras med bergsbestigning idag med en överblick.

Inom psykologin har ingen tills nu lyckats skapa en karta i någon process eftersom det är lite mer komplext eftersom terrängen inte är synlig för ögat. Det får oss att tro att det inte är möjligt. Men...

...kartan är skapad i en process inom mig och finns då även inom psykologin idag. Den är verklig och till och med vetenskapligt utvärderad. Den är också generell i sin struktur som kartan över Mount Everest hur otroligt det än kan verka.

Det finns också oftast bara en bra led om man verkligen vill klara det och överleva. Man kan chansa och göra det svårare, men då ökar också riskerna.

Så utan överblick och "karta" så kommer vi inte dit vi vill inom psykologin.

webb: http://tedestrandmetoden.se

Video som förklarar: http://www.youtube.com/watch?v=wfWfAMF-xEE