Movehome

Movehome Lab presenterar framtidens villa

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2016 11:53 CEST

Hustillverkaren Movehome vill utmana synen på prefabhus. Det nya projektet Movehome Lab utvecklar framtidens villor i samarbete med kända arkitekter som Urban Design, Dorte Mandrup och framtidsforskaren Katarina Graffman.

Movehome Lab har ett tydligt uppdrag: att utveckla framtidens villa i svenskt trä. Projektet är långsiktigt och syftar till att ta fram nya husmodeller, använda nya material i husen och att förnya tillverkningsprocessen i fabriken i Småland.

– Vi vill testa nya lösningar, lite som när bilindustrin bygger sina konceptbilar. Ambitionen är att utmana oss själva och vår bransch, säger Jessica Nilsson.

Digitaliseringen av samhället har lett till radikalt nya vanor, även i våra hem. TV:n som lägereld har ersatts av mobiltelefoner och surfplattor. Ändå ser våra bostäder ut som de har gjort sedan 1950-talet – med plats för soffa framför en tv-vägg i vardagsrummet.

– Framtidens hus är mer flexibla, med öppna rum som kan delas i flera zoner. Utrymmen som passar nya levnadsvanor, där barnen kan hänga eller familjemedlemmarna kan krypa upp med sina skärmar, säger arkitekt Erik Jarlöv på Urban Design.

Urban Design har ritat den första husmodellen som lanseras i Movehome Lab. Planlösningen ser annorlunda ut än vi är vana vid – framtidens villa har inget vanligt vardagsrum och duschen har flyttat ut ur badrummet!

– Vi väljer att lyfta fram de praktiska funktionerna och göra dem till en del av husets hjärta. Tidigare generationer var kanske mer privata än nutidsmänniskan. Dusch och förvaring skulle gömmas undan, säger Erik Jarlöv.

Movehome Lab fokuserar också på att förändra processen runt ett husköp. Den som bygger hus idag ställs inför hundratals val, som i slutänden inte påverkar livet i huset i särskilt hög utsträckning. I labbhuset erbjuds istället så kallade Add-ons.

– Konceptet med Add-ons är unikt. Med ett fåtal tillval gör man de redan välplanerade husen avsevärt mer personliga, säger Jessica Nilsson

Till en början finns två Add-ons, men Movehome Lab avser att lansera fler. Och villan från Urban Design är inte heller det enda huset som kommer att presenteras från Movehome Lab. Under nästa år kommer den omtalade arkitekten Dorte Mandrup – som i år vunnit Svenska Träpriset och dessutom nominerats till det prestigefyllda Kasper Salin-priset – att ta fram en husmodell i labbet.

– Labbet är vårt bidrag till diskussionen om ett framtida boende, hållbart i flera dimensioner och samtidigt prisvärt. Vi kommer att bjuda in fler arkitekter och kreatörer längre fram, säger Jessica Nilsson.

Första villan i Movehome Lab premiärvisas på mässan ”Hem, villa och bostadsrätt” i Stockholm, som pågår 6-9 oktober på Stockholmsmässan.

På mässan arrangerar Movehome Lab ett seminarium om framtidens boende. Medverkar gör bland annat Isabelle McAllister, som inrett framtidens villa i 3D!

Seminarium på mässan:

Lördag 8 oktober

12.00-12.30

Inspirationsscenen, A35:58

Gäster: Jessica Nilsson, ansvarig för Movehome Lab, Erik Jarlöv, arkitekt Urban Design, Isabelle McAllister, inredare och bloggprofil.

För mer information:

Jessica Nilsson, designchef och ansvarig för Movehome Lab: 070-666 17 15

Erik Jarlöv, arkitekt Urban Design: 0708-27 77 04

Om huset:

Boarea: 171 kvm.

Trästomme, träfasad på betongplatta med golvvärme.

Movehome är ett varumärke som marknadsförs och säljs av Trivselhus, en av Sveriges största hustillverkare och en del av skogskoncernen Södra. Nytänkande kombineras med gedigen erfarenhet och köptrygghet, vilket möjliggör ett helt nytt sätt att bygga hus. Nyckeln är ”Bygg online” som gör att alla kan forma sitt personliga hus på webben och få pris direkt. Huvudanläggningen ligger 15 km söder om Vetlanda i samhället Korsberga, men husen tillverkas även vid anläggning i närbelägna Landsbro. Trivselhus/Movehome har ca 25 försäljningskontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Under 2016 levererar Movehome runt 120 av 500 bostäder som byggs av Trivselhus AB.