Destination Uppsala AB

Movits!, Frida Sundemo och Amer Sarsour till Uppsala Peace Party

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2014 07:41 CEST

Fredagen den 15 augusti arrangerar Uppsala kommun och Fredsåret festivalen Uppsala Peace Party (UPP), med fri entré i Botaniska trädgården. Syftet är att fira att Sverige har haft fred i 200 år. Nu är Movits!, Frida Sundemo och Amer Sarsour klara för festivalen.

- Det känns jätteroligt att kunna välkomna ännu fler artister till Uppsala Peace Party. Det har varit viktigt för oss att hitta olika typer av akter som representerar olika genrer och som står för olika budskap. Det har vi verkligen hittat med Movits!, Frida Sundemo och Amer Sarsour, säger Tiina Mykkänen, VD för Destination Uppsala och medlem i styrgruppen för Fredsåret 2014.

Movits! är ett jazzinfluerat band med hiphopinslag där budskapet i de flesta texterna en nutidsreflektion av samhället som de upplever det. Målet är att göra musik som folk kan dansa till. Den som sett Movits! live vet att energin är en stor del av framträdandet. På UPP ska de få hela Botaniska att dansa, även blommorna.

Frida Sundemo är en riktig P3-favorit med sin elektro-klubb-pop och hennes låtar har spelats flitigt under de senaste åren. Hon har ingen brokig uppväxt eller spenderat alla sina pengar på droger och festande. Hon har pausat sina medicinstudier och fokuserar helt på musiken som hon andas, spelar och sjunger.

Amer Sarsour, eller Poeternas Poet, är inte bara Uppsalabo utan också spoken-word artist, hiphop-akt och aktivist. På Uppsala Peace Party är han kapten och agerar konferencier genom kvällen. Vem vet, kanske blir det ett uppträdande eller två.

För mer information och intervjuförfrågningar till artisterna, vänligen kontakta:
Fredrik Annell-Berger, artistbokare
Tel 076 – 308 54 30, mail fredrik@brink-berger.se

För mer information och intervjuförfrågningar om UPP, vänligen kontakta:
Jonas Ekebacke, projektledare för Uppsala Peace Party, Destination Uppsala
Tel 018 - 727 48 14, 076 - 113 83 72, mail jonas.ekebacke@destinationuppsala.se

På 200-årsdagen av den oavbrutna freden i Sverige arrangeras Uppsala Peace Party (UPP). Den 15 augusti bjuder Uppsala kommun och projektet Fredsåret 2014 in till en stor fest för att tillsammans glädjas över att vi lever i ett land där vi fått vara i fred i 200 år.

Uppsala Peace Party projektleds av Destination Uppsala på uppdrag av Uppsala kommun.

Kort information om UPP
•   Gratis inträde
•   Åldersgräns: 13 år och uppåt
•   15 augusti, från eftermiddag till sen kväll
•   Botaniska trädgården
•   Rebecca & Fiona och Ison & Fille är bokade sedan tidigare. Lokala akter tillkommer.
•   Mat, öl, vin och alkoholfria drycker serveras på festivalområdet
•   För mer information om evenemanget, besök www.uppsalapeaceparty.se
Fredsåret 2014 arrangeras av Uppsala kommun. Destination Uppsala samordnar och marknadsför projektet.